Dictionar HR | Terminologie Training

Abilitate (Skill)

Abilitatea reprezinta capacitatea de a executa o actiune, fie in mod natural, fie ca rezultat al invatarii si practicii.

Analiza (Assessment)

Analiza presupune compararea competentelor unui angajat cu standardele de performanta stabilite pentru postul respectiv, identificand astfel nevoile si obiectivele de training

Aptitudine (Aptitude)

Aptitudinea este capacitatea unui individ de a-si insusi sau de a-si dovedi potentialul pentru dobandirea unor noi cunostinte, abilitati si atitudini, atunci cand i se ofera oportunitatea sau training-ul adecvat.

Atitudine (Attitude)

Atitudinea este un sentiment sau o emotie persistenta a unei persoane, care ii influenteaza actiunea si raspunsul la stimuli. Poate fi definita ca o dispozitie sau tendinta de a raspunde pozitiv sau negativ unui anumit lucru (idee, obiect, persoana, situatie).

Competente (Competence)

Competentele reprezinta o arie a capacitatii personale care permite indivizilor sa indeplineasca eficace sarcinile de servici. O competenta poate fi reprezentata de cunostinte, abilitati, atitudini sau valori personale. Competenta este dobandita prin talent, experienta sau training.

Cunostinte (Knowledge)

Cunostintele reprezinta suma a ceea ce un om stie, un complex de adevaruri, principii si informatii. Influenteaza dezvoltarea abilitatilor si atitudinilor angajatilor pentru indeplinirea in mod eficace a cerintelor postului.

Definire (Designing)

Definirea este etapa de structurare a obiectivelor de training in continuturi de curs, incluzand tematica, suportul de curs, tehnicile de training si echipamentele necesare.

Dezvoltarea carierei (Career Development)

Dezvolarea carierei este activitatea coordonata de pregatire a unui angajat pentru dezvoltarea potentialului profesional in vederea cresterii responsabilitatilor postului actual sau a schimbarii postului. Aceasta activitate provine din preocuparea organizatiei de a retine si motiva angajatii cu aptitudini profesionale deosebite.

Dezvoltarea organizationala (Organizational Development)

Dezvoltarea organizationala reprezinta un domeniu de studii si practici asupra unor aspecte ale vietii organizatiei care include cultura, valorile, sistemele si comportamentele. Scopul dezvoltarii organizatiei este cresterea eficacitatii si sanatatii organizatiei, printr-o interventie planificata asupra oamenilor si proceselor din cadrul ei.

Dezvoltarea resurselor umane (Human Resources Development)

Dezvoltarea resurselor umane este rezultatul folosirii integrate a training-ului, a dezvoltarii carierei si a dezvoltarii organizationale.

Eficacitate (Effectiveness)

Eficacitatea reprezinta capacitatea unei persoane, a unei organizatii, a unui proces sau a unui sistem de a produce rezultate dorite sau definite anterior actiunii.

Spre deosebire, eficienta este o forma de masurare (in procente) a rezultatelor reale, in comparatie cu rezultatele definite anterior actiunii. Eficienta masoara gradul de atingere a standardelor asteptate.

Eficienta (Efficiency)

Eficacitatea reprezinta capacitatea unei persoane, a unei organizatii, a unui proces sau a unui sistem de a produce rezultate dorite sau definite anterior actiunii.

Spre deosebire, eficienta este o forma de masurare (in procente) a rezultatelor reale, in comparatie cu rezultatele definite anterior actiunii. Eficienta masoara gradul de atingere a standardelor asteptate.

Evaluare (Evaluation)

Evaluarea este etapa in care se analizeaza modul in care au fost atinse obiectivele de training. Se determina reactia participantilor, masura in care au dobandit noi competente, relevanta si aplicabilitatea lor si impactul asupra cresterii performantelor angajatilor.

Functie (Job)

Functia reprezinta un set de responsabilitati si sarcini de a caror realizare depinde functionarea organizatiei in ansamblu.

Iesiri (Output)

Iesirile sunt produsele si serviciile pe care organizatia doreste sa le produca. Pentru un departament de training, iesirile sunt oamenii mai bine pregatiti.

Implementare (Implementing)

Implementarea constituie livrarea propriu-zisa a cursului, utilizand tehnicile de training potrivite pentru transmiterea noilor cunostinte, abilitati si atitudini.

Intrari (Input)

Intrarile unei organizatii sunt materiile prime, tehnologiile, oamenii si timpul. In cazul departamentului de training, intrarile sunt oamenii care au nevoie sa-si imbunatateasca competentele.

Invatare (Learning)

Invatarea este o permanenta schimbare relativa a cognitivului (ex. intelegere si gandire) care provine din studiu, instruire sau experienta si influenteaza comportamentul. Este un proces continuu care se desfasoara de-a lungul intregii vieti.

Joc de rol (Role Play)

Jocul de rol reprezinta interpretarea de catre doua sau mai multe persoane a unui scenariu de rezolvare a unei probleme. Scenariul este pregatit de trainer si interpretat de catre participanti. Scopul jocului de rol este de a-i ajuta pe participanti sa dobandeasca noi cunostinte, abilitati si atitudini, intr-un mod stimulativ si comic. Avantajul lui este ca ofera participantilor oportunitatea de a se destinde si de a trata in mod relaxat si pozitiv problemele serioase de la locul de munca.

Obiective de training (Training Objectives)

Obiectivele de training descriu ceea ce un participant va fi capabil sa faca la sfarsitul cursului. Ele indica conditiile, comportamentul (actiunea) si standardul privind modul de realizare a unei sarcini dupa participarea la curs.

Post (Position)

Postul este o unitate de lucru, legatura dintre persoana si functie. Pentru o anumita functie, in structura organizatorica pot fi prevazute mai multe posturi.

Prezentare (Presentation)

Prezentarea este o tehnica de furnizare a informatiilor, teoriilor sau principiilor direct catre participanti. Exista mai multe tipuri de prezentare, de la simpla lectura catre participanti si pana la implicarea lor prin intrebari si discutii. Prezentarea se foloseste de obicei cand trainerul trebuie sa acopere o tematica extinsa intr-un timp scurt sau cand numarul de participanti este foarte mare.

Procese (Processes)

Procesele reperezinta o serie de activitati planificate realizate in scopul transformarii intrarilor in iesiri. In cazul departamentului de training, procesele sunt programele si activitatile de training la care participa angajatii.

Responsabilitate (Responsibility)

Responsabilitatea reprezinta o descrierea a scopului pentru care exista o anumita functie, in relatie cu celelalte functii ale organizatiei.

Rezolvarea problemelor in grup (Group Problem Solving)

Rezolvarea problemelor in grup reprezinta procesul de rezolvare a unor probleme complexe si relevante pentru participanti prin schimb de experienta si de idei. Rolul trainerului este de facilitare si de incurajare a participarii active a tuturor membrilor grupului. Metoda este superioara rezolvarii individuale a problemelor prin faptul ca genereaza o interactiune stimulativa intre idei care se reflecta in solutii mai bune.

Sarcina (Task)

Sarcina este cea mai mica unitate a unei functii reprezentand o anumita actiune pentru realizarea responsabilitatii. Fiecare astfel de actiune are un inceput si un sfarsit si produce un rezultat masurabil.

Sistem (System)

Sistemul reprezinta un set de concepte sau parti care functioneaza impreuna pentru a realiza o anumita functie. Orice organizatie este un sistem a carei functie este sa produca produse sau servicii. Tot un sistem este si departamentul de training al unei organizatii, a carui functie este sa obtina oameni mai bine pregatiti. Orice sistem cuprine intrari, procese si iesiri.

Standarde (Standards)

Standardele reprezinta masura criteriilor de performanta care trebuie atinse. Aplicate unui angajat reprezinta timpul in care o persoana trebuie sa realizeze o anumita actiune, la un anumit nivel cantitativ si calitativ.

Studiu de caz (Case Study)

Studiul de caz este un exemplu, scris sau verbal, bazat pe experienta reala a participantilor. Scopul lui este de a-i ajuta sa dobandeasca noi abilitati si de a le schimba atitudinea. Avantajul studiului de caz este ca ii implica pe participanti sa discute si sa analizeze aspectele importante ale muncii lor, fara a-i obliga sa vorbeasca critic despre propria organizatie.

Tehnici de training (Training Techniques)

Tehnicile de training sunt metodele de invatare pe care trainerul le foloseste pentru a transmite informatia si a genera impactul ei asupra participantilor. Cele mai uzuale tehnici de training sunt: studiul de caz, jocul de rol, rezolvarea problemelor in grup si prezentarea.

Training (Training)

Training-ul este un proces sistematic de invatare a adultului in scopul dobandirii de noi cunostinte, abilitati si atitudini necesare indeplinirii mai eficace a atributiilor unui anumit post, prezent sau viitor

In abordarea sistemica, training-ul cuprinde patru faze: analiza, definirea, implementarea si evaluarea training-ului.

One thought on “Dictionar HR | Terminologie Training

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s