TEORIA RELATIILOR SOCIALE

Are la baza studiul rel de grup in procesul comunic de masa – Lazarsfeld, Berelson si Gaudet au realiz un studiu asupra impactului campaniei pt alegerile prezidentiale mediatizate de presa scrisa si radio. (1948)

In urma acestor studii a fost descoperit ca unii subiecti au fost activati de catre campania facuta prin mass-media (ei aveau „predispozitii latente” de a vota intr-o anumita directie, dat apartenentei la o anumita categorie sociala) iar mesajele campaniei au cristalizat acele predispozitii pana cand ele au devenit evidente;  altii erau deja hotarati de la inceputul campanie, iar deciziile lor au fost consolidate printr-o selectie continua si partizana a mesajelor suplimentare din mass-media; doar in putine cazuri deciziile de vot initiale au fost schimbate de catre mesajele comunicate prin mass-media

Teoria fluxului in doi pasi

S-a mai desc deasemeni ca relatiile soc informale joaca un rol imp in modificarea modului in care indiv selecteaza mesajul din campania facuta in mass-media si sunt infl de catre ac mesaj => membrii de familie, prietenii si altii erau infl de anumite mesaje transmise prin mass-media, si, la randul lor, le supuneau atentiei celor care votau si care nu erau expusi direct campaniei mediatizate => se forma un flux indirect de idei si infl dinspre mass-media catre cei care erau expusi direct (lideri de opinie – ei au si rolul de a furniza interpretari ale campaniei) si de la ei, prin canale interpersonale, catre alte pers care nu erau expuse mesajelor originale.

Teoria influentei selective a facut trecerea de la situatia S-R din cadrul teoriei glontului magic unde nu aveam factori care sa intervina intre mijloacele de comunic si masa la situatia in care avem mai multe seturi de variabile care intervin si care modifica relatia dintre ele

„Э” 4 principii care stau la baza ac 3 teorii:

principiul atentiei selective = oamenii si-au creat filtre mentale carec selecteaza cantitati enorme de inf iar atentia lor se limiteaza la un segment restrans din mesajele pe care le au la dispozitie, ca urmare a apartenetei lor la an categ soc cu subculturi distincte

principiul perceptiei selective = orice stimul complex va fi perceput in mod diferentiat intre oameni cu structuri cognitive diferite; membrii unei categ sociale specifice care genereaza subculturile vor atribui pattern-uri distincte de semnificatii an continuturi informationale mass-media; ac princ sustine ca oam cu caracteristici psihologice, orientari culturale si apartenente sociale distincte vor interpreta acelasi continut informational mass-media in moduri f diferite

principiul reamintirii selective = an tipuri de continut informational vor fi retinute mult timp de catre an tipuri de oam, alti indiv, cu struct cognitive, apartenenta la o an categ si legat sociale dif, vor uita aceleasi inf mult mai repede

principiul actiunii selective = nu toata lumea va reactiona la fel ca rezultat al receptarii unui an mesaj mass-media

Concluzii:

  • variatiile in structura cognitiva a ind rezulta din experiente de invatare in medii sociale si culturale diverse
  • in soc complexe, categ soc isi creeaza subculturi distincte pe masura ce membrii lor concep si impartasesc convingeri, atitudini si pattern-uri de actiune care le satisfac necesitatile si constituie o modalitate de rezolvare a probl speciale pe care le au;
  • oamenii din societatile urban-industriale intretin legaturi sociale semnificative cu familia, prietenii, vecinii, colegii de munca
  • diferentele individ privind struct cognitiva , subculturile ce tin de categoriile soc si relatiile soc intre membrii publicului ii determina sa isi creeze pattern-uri selective de atentie, percptie, reamintire si actiune legate de forme specifice ale continutului informational mass-media

One thought on “TEORIA RELATIILOR SOCIALE

  1. not claiming any copy right what so ever
    free for non commercial uses (adik sa nu prezentati ppt-uri cu asta)

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s