Supravetuire | 10. ORBITOR

10. ORBITOR

10.1. Cum te aperi de o lumină orbitoare neaşteptată: De scurtă durată, îndelungată, Intermitentă

10.2. Ce faci dacă ştii că vei fi orbit: Fulger, Faruri pe drumul public, O explozie

Orbirea (temporară) poate fi provocată de lumină foarte puternică apărută pe neaşteptate: de o explozie, de farurile unui vehicul, de soare, de un fulger sau un incendiu, de zăpadă sau de arcul electric.

Lumina orbitoare poate veni din orice direcţie. Senzaţia în ochi este de: arsură, cortină roşie, stele galbene, durere roşie, minge portocalie, lumină mare şi verde, usturime lacrimogenă. Dacă nu închizi complet sau parţial ochii la timp, pentru a micşora intensitatea luminii, poţi fi orbit (vezi şi la #9).

Deşi lumina sau strălucirea orbitoare este neaşteptată şi brutală ca o măciucă, câteodată ea îşi anunţă apariţia din timp – de exemplu prin norii de furtună care prevestesc fulgerele; sau prin titlurile ziarelor şi ştirile radio-TV care vestesc o situaţie specială (război etc); sau prin scurtele, dar repetatele străluciri ce anunţă apariţia farurilor unui automobil; sau prin reflecţia soarelui pe zăpada albă.

În astfel de cazuri ţine-te bine pentru ce urmează!

10.1. CUM TE APERI DE O LUMINĂ ORBITOARE NEAŞTEPTATĂ

De scurtă durată: de obicei aceasta anunţă o explozie şi aproape imediat urmează o izbitură puternică, produsă de suflu.

Aruncă-te imediat la pământ. Trânteşte-i şi pe copii, bătrâni sau alţi însoţitori. Dacă în apropiere există o umbră, aruncă-te sau rostogoleşte-te până în bătaia ei -de exemplu, în casă – sub pervazul ferestrei; afară – într-un şanţ sau după un copac. Strigă-le şi celorlalţi să facă la fel.

Reflexul de clipire o să te ajute: ochii se închid, capul se dă pe spate, mâinile acoperă ochii. Ţine ochii strâns închişi. Pregăteşte-te, urmează un tunet neaşteptat de puternic, asurzitor. Apucă-te cu degetele împletite de ceafă, la baza craniului, acoperă şi apasă urechile cu încheieturile mâinilor. Îngroapă sau înfige coatele în sol sau pardoseală. Ţine ochii închişi. Încleştează degetele împreunate. Apasă capul în jos.

Dacă e vorba de o explozie atomică, numără încet până la 100, doar apoi poţi să deschizi încet ochii şi cu ei mijiţi să priveşti printre degetele puţin depărtate ale unei mâini (fulgerul exploziei unei bombe cu hidrogen durează cam 20 sec. şi se stinge de-abia după încă 60 sec, când soseşte suflul şi izbitura), în timp ce cu cealaltă mână îţi apeşi ceafa.

În cazul că tocmai mergeai cu maşina, acţiunile aproape instinctive trebuie să fie: apasă pedala frânei, închide ochii, du-ţi mâna la faţă.

După ce trece şocul provocat de iluminarea orbitoare, dacă nu te-ai ciocnit de nimic şi mai eşti întreg, ţine capul plecat, ochii întredeschişi, trage maşina spre marginea drumului şi opreşte-o astfel încât să nu poată aluneca sub izbitura suflului. Ghemuieşte-te sub nivelul geamurilor şi aşteaptă BUUM – ul.

S-ar putea ca orbirea provocată de o iluminare puternică bruscă să nu fie definitivă şi după câteva secunde sau după câteva zile să poţi vedea din nou. Dacă însă fulgerul apare în întuneric, durata orbirii temporare creşte.

Îndelungată: apără ochii aşa cum se arată în fig. 10.1, pentru a-i feri de razele soarelui reflectate pe zăpadă, pe apă sau nisip. Chiar dacă cerul e înnorat, razele soarelui se pot strecura şi îţi vor răni ochii aşa că e mai bine să iei măsuri de protecţie preventivă.

Oamenii reacţionează în mod diferit la o lumină puternică. E recomandabil să protejezi ochii în zonele şi în zilele cu iluminare puternică, chiar dacă ai impresia că nu te deranjează. Dacă nu ai grijă, vei suferi consecinţele: nu mai vezi departe, nu mai distingi bine detaliile, nu mai vezi noaptea.

Pentru protejarea ochilor se pot folosi cu succes următoarele metode improvizate: pentru siguranţă maximă, încearcă să foloseşti mai multe soluţii deodată, adică „a” şi „b” împreună cu oricare dintre celelalte:

a) Trage mult în jos cozorocul şepcii, borul pălăriei, muchia căştii de protecţie, apărătoarea de soare etc. – şi priveşte pe sub el;

b) Pentru a reduce reflecţia razelor solare, înnegreşte zona de piele din apropierea ochilor şi partea superioară a obrajilor cu cremă de ghete, noroi, funingine, unsoare, dop ars, orice;

c) Fă ochelari de soare din: hârtie, carton, film fotografic, piele, lemn sau plastic, tăind în material fante (găuri) sub forma de „-” sau „+”. Ochelarii se leagă pe cap cu sfoară, şireturi, bandă adezivă, chiar elastic scos de la chiloţi;

d) Din păr, frunze, iarbă, alge sau muşchi, încropeşte peste ochi un ecran transparent ţinut deasupra sprâncenelor cu o legătură în jurul capului, făcută cu o sfoară, o bandă lată sau alt material;

e) O mască, confecţionată dintr-un material subţire (de exemplu batistă) pusă pe faţă, poate fi de mare folos;

f) Ochelarii fumurii sau de culoare închisă sunt buni, dar au şi dezavantaje: permit pătrunderea luminii puternice prin părţi sau pe jos, se pot sparge, se pot aburi (acest fenomen se evită prin ungerea lor cu săpun), pot îngheţa.

Orice apărătoare de soare care flutură trebuie lipită de cap cu leucoplast, sfoară sau faşă. În acest fel ochii sunt apăraţi de pătrunderea laterală a razelor ultraviolete (reflectate de zăpadă, nisip şi apă), care reprezintă pericolul cel mai mare.

Protejarea ochilor trebuie continuată chiar şi după ce şi-au revenit dintr-o orbire temporară. Ochii odată lezaţi, rămân sensibili chiar la o lumină normală, aşa că în perioada următoare vor trebui acoperiţi şi protejaţi mereu, inclusiv în zilele noroase când soarele nu se vede.

Trebuie amintit de asemenea că razele ultraviolete atacă şi pielea dacă expunerea este bruscă sau radiaţia foarte puternică. Pentru a proteja corpul nu trebuie să-l dezgoleşti, ci dimpotrivă:

Lasă în jos mânecile lungi de la cămaşă sau haină şi manşetele pantalonilor;

Ridică gulerul cămăşii;

încheie-te la toţi nasturii, inclusiv la manşete, gât etc;

Improvizează o acoperitoare a capului cât mai asemănătoare cu ce poartă arabii beduini în deşert (fig. 10.2).

Expune pielea la soare în mod treptat, repetat, prelungind zilnic durata expunerii cu câte 5 minute, până se bronzează. Chiar şi după aceea, pe cât posibil nu lăsa niciodată pielea descoperită în bătaia soarelui (pericol de cancer!).

Intermitentă: poate fi produsă de: farurile unui automobil, o oglindă sau o torţă. Lumina neaşteptată, ritmică, provenită de la o astfel de sursă te poate hipnotiza şi atrage spre ea.

NU o privi direct – ci alături sxi dincolo de ea (de exemplu, pe o şosea priveşte înspre dreapta farurilor).

10.2. CE FACI DACĂ ŞTII CĂ VEI FI ORBIT

Uneori ştii dinainte că vei fi orbit de:

Un fulger sau un trăsnet – vezi la #8.8.

Farurile de pe drumul public: oricând te plimbi, pedalezi pe bicicletă sau conduci un autovehicul, pe un drum în întuneric, pe ceaţă sau ninsoare, nu uita că orbirea produsă de faruri este nu numai sâcâitoare, ci şi periculoasă. După o iluminare puternică, ochii au nevoie de 4 secunde ca să-şi revină la normal. În cursul acestei orbiri temporare a şoferului, la viteza de 60 km/h automobilul parcurge o distanţă de circa 80 m (cam cât un şir de 40 de sicrie, puse unul după altul).

10.1. Umbrirea ochilor cu a – funingine sau pământ; b – ochelari din lemn (nu folosi metal sau tablă!); c – carton; d – iarbă sau frunze; e -batistă; f – păr

10.2. Acoperirea capului – metoda arăbească

Deci, când cel din faţă te orbeşte, micşorează viteza. Iar dacă nu vezi deloc, opreşte-te! Nu te apuca să faci război pe şosea. Căci vina nu le aparţine exclusiv celorlalţi: adeseori orbirea ta depinde întrucâtva şi de cât i-ai orbit tu pe alţii.

Nu te purta în aşa fel încât să provoci dorinţa de răzbunare a şoferilor de pe automobilele, camioanele sau autobuzele cu care te întâlneşti, căci s-ar putea ca farurile lor să fie mult mai puternice decât ale tale.

Adică:

– Nu răspunde cu faza mare vehiculelor care vin spre tine fără să treacă la faza mică; sunt mari şanse ca tu să ai o impresie greşită asupra situaţiei reale;

– Nu merge în spatele altui vehicul, prea aproape de el şi cu faza mare aprinsă, căci îl deranjezi şi-l enervezi pe şoferul din faţă;

– Nu merge tot timpul cu faza mare aprinsă;

– Nu umbla cu farurile dereglate, orbindu-i pe alţii fără să-ţi dai seama (greşeala poate să apară şi când treci dintr-o ţară cu circulaţia pe dreapta, în alta unde se circulă pe stânga).

Reglează-ţi mereu farurile.

O explozie – vezi la # 18.1.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s