Jocuri Grup – Voyage | Training si Formare Profesionala

Voyage

Povestea

Voyage este bazat pe o poveste ce implica o calatorie in timp intre generatii. Vor

exista doua grupuri: una ce exista in Trecut, si alta din Prezent. Fiecare grup traieste

pe doua insule cu climate extrem de diferite. Cand se schimba anotimpurile, ei trebuie

sa traverseze apa dintre cele doua insule, inainte de venirea potopului. Ei vor traversa

apa folosind „pietre” pe care sa calce.

Grupul din Trecut are foarte multe pietre, si are tendinta de a le folosi nechibzuit.

Grupul din Prezent are o cantitate limitata de pietre, ceea ce le face traversarea foarte

anevoioasa.

La putin timp dupa inceputul povestirii, grupul din Prezent este vizitat de Viitor (un

facilitator), ce le aduce vesti triste despre traversare, ce va deveni tot mai dificila in

Viitor. Singura solutie is ca Prezentul sa trimita mesageri in timp, in Trecut, pentru a

ai convinge pe cei din trecut sa iroseasca mai putine pietre, lasand astfel mai multe

celor din Prezent si deci si celor din Viitor. Grupul din Prezent are 3 oportunitati de a

calatori inapoi in timp pentru a ii intalni pe cei din Trecut. Exista o seama de influente

externe, ce vor face comunicarea si luarea deciziilor mai complexe si astfel mai

antrenante.

Rezultatul si finalul jocului „Voyage” depind de deciziile si actiunile participantilor

din Prezent si din Trecut.

Pregatirea

Timp

Exercitiul ar trebui sa se desfasoare in timpul zilei. Deoarece Voyage va dura cel

putin 3 ore, este un exercitiu relativ lung, si ar putea implica si un stress emotional

pentur participanti. De aceea ar trebui sa exista suficient timp si conditii pentru ca

participantii sa se poata relaxa in voie dupa acest exercitiu.

Spatiul

Veti avea nevoie de doua spatii separate, suficient de departate ca cele doua grupe sa

nu fie capabile sa se auda sau sa isi auda muzica fiecareia.

Fiecare spatiu trebuie impartit in doua zone de „teren” si o zona de „mare” dintre ele.

„Insulele” trebuie sa fie la aproximativ 5 metri distanta una de cealalta. Marcati

marginile zonelor in mod clar si vizibil (deoarece oricine va atinge apa va fi legat la

ochi).

Marimea grupului

Voyage poate fi jucat atat cu participanti adulti cat si cu tineri. Numarul participantilor

ar putea fi intre 16 si 40.

Materiale

Veti avea nevoie de urmatoarele:

– esarfe pentru legarea la ochi – destule pentru intregul grup

– cravate sau esarfe – pentru legarea picioarelor – jumatate din numarul total de

participanti

– hartie uzata (foi A4) – aproximativ 15 pentru cei din Prezent, cu cate 4 – 5

pentru traversare si restul de rezerva, in cazul in care acestea se rup; suficiente

pentru cei din Prezent ca rezerva sa para nelimitata.

– Banda scotch – pentru a marca granitele teritoriilor si pentru a fixa hartiile

celor din Prezent de podea

– Muzica – stil tehno, energica pentru cei din Prezent si calma si relaxanta

pentru cei din Trecut.

– 2 combine muzicale sau casetofoane – volumul combinei pentru grupul din

Prezent trebuie sa fie mai puternic

– 1 clopotel – pentru a semnala orice efect pe care comportanentul celor din

Trecut il poate avea asupra celor din Prezent si pentru a semnaliza sfarsitul

jocului

– (optional – un proiector pentru a transmite mesajul celor din Viitor)

Consideratii de limbaj

Daca lucrati cu un grup international, limbajul va trebui luat in considerare atunci

cand formati grupurile. Timpul necesar traducerilor va fi adaugat atunci cand se vor

face traduceri si negocieri.

Nevoi fizice si emotionale ale participantilor

Este bine ca atunci cand se desfasoara astfel de simulari, sa se aiba tot timpul in

vedere ca participantii sa se simta bine si comfortabil. Va trebui sa fiti constienti ca

aceasta activitate are tendinta de a fi destul de obositoare din punct de vedere fizic, de

aceea participanti cu dizabilitati fizice trebuie sa fie preveniti. De asemenea, e bine sa

recomandati participantilor sa vina imbracati cat mai comod (fustele mini, bocancii

grei si tocurile nu sunt o idee prea buna!).

Posibil stres emotional: Va trebui sa explicati la inceput ca nimeni nu este obligat sa

ia parte la aceasta activitate. Oricine este liber sa se retraga din momentul in care jocul

a inceput, daca doreste. Trebuie sa explicati ca e posibil ca participantii sa fie legati la

ochi de-a lungul jocului. Daca exista persoane care sufera de vertigo sau

claustrofobie, ar fi bine ca acestea sa se retraga si sa participe ca observatori. Este

recomandat ca inainte de a incepe jocul Voyage sa jucati in joc in care sa stimulati

increderea intre participanti, in care jucatorii sa fie legati la ochi – si in acest fel sa

monitorizati reactiile participantilor pentru a preveni eventuale accidente in timpul

jocului Voyage.

Recomandari generale pentru facilitatori

Voyage va avea nevoie de trei facilitatori. Experienta anterioara in jocurile de

simulare este esentiala. Cei trei Facilitatori sunt:

– Viitorul

– Prezentul

– Trecutul

Rolurile Facilitatorilor sunt date de foaia de instructiuni a fiecaruia, insa este bine ca

acestia sa discute rularea intregului exercitiu inainte de a incerca sa il faca. Mai jost

sunt cateva note generale ce se aplica tuturor Facilitatorilor.

Nu interveni, lasa jocul sa isi urmeze cursul propriu!

In aceasta activitate nimic nu ar trebui sa vina pe neasteptate. Orice se intampla in

cadrul dinainte asigurat este o experienta valida. De aceea, nu va panicati daca se

intampla ceva la care nu v-ati asteptat, improvizati si acceptati, incarcand sa integrati

neprevazutul de subiectele pe care vreti sa le explorati ca rezultat al acestei activitati.

Avand aceasta flexibilitate in minte, este totusi important sa fiti siguri ca exista

conditii pentru ca genul de interactiune intentionata sa aiba totusi loc. De exemplu, un

grup din Trecut a hotarat odaca ca ei ar trebui sa construiasca un zid in jurul insulei

sau un pod peste apa. Acestea ar fi indepartat conditiile de stres esentiale pentru joc, si

de aceea Facilitatorul a trebuit sa le spuna ca marea era atat de feroce incat ar fi

daramat zidul si ca orice pod ar fi fost luat de ape (cu atat mai mult cu cat incalzirea

globala se inrautateste, etc…)

Prezentarea jocului Voyage intregului grup

Introducerea ar trebui sa trezeasca curiozitatea despre ceea ce se va intampla. Unul

dintre facilitatori va explica ca intregul grup trebuie divizat in doua si ca mai departe

prezentarea jocului va fi facuta separat, pe grupuri. Nimic nu ar trebuie sa fie spus

despre calatoria in timp sau despre Prezent si Trecut. Pe scurt, le spuneti ca vor fi trei

Facilitatori. Specificati ca rolul unuia dintre Facilitatori este acela de a aduce stimuli

exteriori jocului si de a observa participantii. Indicati ca este important ca participantii

intotdeauna „sa se opreasca, sa se uite si sa asculte”, pentru a primi mesajele din

partea acelui Facilitator.

Fiecare grup va trebui sa fie compus dintr-u numar par de participanti, Daca numarul

total de participanti este impar, atunci grupul din Prezent va fi impar, deoarece la

inceput acestia erau separati.

Prezentarea instructiunilor

Incercati sa prezentati instructiunile grupurilor intr-un mod cat mai dynamic si sa ii

insufletiti. Aceasta va creea o atmosfera potrivita acestei activitati. Folositi-va

imaginatia in mod liber in asa fel incat sa adaptati aceste instructiuni la participanti si

la situatie. Facilitatorul din Viitor, in particular, va avea nevoie de o prezenta teatrala.

El sau ea, este, in cele din urma, un calator al timpurilor!

Implicarea participantilor

Puterea potentiala a acestui joc face essential ca participantii sa fie ajutati sa intre si sa

isi iasa din roluri. Exista diferite metode de a face aceasta. Cea mai simpla metoda

este de a creea banderole pentru participanti, pentru a si le pune la inceput, urmand sa

le dea jos de-abia la sfarsitul jocului. Atunci cand isi pun banderolele, subliniati ca ei

sunt acum jucatori – “Bun Venit, Calatori!” Dupa ce s-au inmanat banderolele, jocul a

inceput.

Terminarea jocului

Dupa cea de a a treia vizita a grupului din Prezent in Trecut, grupul din Trecut isi

decide actiunea finala. Facilitatorul din Viitor va raporta decizia acestora celui din

Trecut. Facilitatorul din Prezent va creste sau descreste numarul de pietre disponibile

Prezentului. Facilitatorul din Viitor va adduce apoi toti membrii grupului din Trecut

in Prezent, pentru a vedea rezultatele comportamentului celor din trecut. Grupurile din

Trecut si din Prezent isi vor arata fiecaruia ritualurile. La final, Facilitatorul din Viitor

va folosi clopotelul de trei ori, pentru a marca terminarea jocului.

Ajutarea participantilor pentru a isi iesi din rol

Rugati participantii sa isi dea jos banderolele si sa le tina in mana pentru un minut.

Rugati-i sa simta emotiile jocului transferandu-se in banderola. Apoi puneti-I sa isi

arunce banderolele intr-o cutie si sa iasa din rol. Terminati jocul cu un scurt joc de

grup care sa sublinieze participarea, egalitatea si distractia.

Evaluare dupa Voyage

Discutiile si evaluarea reprezinta componente importante a acestei activitati si ar

trebui purtate cu atentie si sensibilitate. Procesul de evaluare si intrebarile ar trebui sa

urmeze firul jocului si de la lucruri concrete la cele mai abstracte, sentimente si

emotii. Subiectele care apar in timpul evaluarii ar trebui sa fie conectate cu tema

jocului, ce a fost aleasa la inceput. Aceasta ar trebui sa duca la alte discutii, ce pot fi

folosite, mai tarziu, in diverse moduri. Evaluarea ar trebui sa se concentreze pe tema

de interes a facilitatorilor, fara sa interzica totusi orice alt subiect pe care participantii

l-ar putea ridica. Oriunde este posibil, Voyage ar trebui integrat in contextul general al

grupului si a misiunii acestuia.

Sa faci o schimbare in comportamentul cuiva este dificil. Voyage necesita ca grupul sa

isi schimbe comportamentul in functie de presiuni si influente externe. Nu exista o

solutie pentru directia in care aceasta schimbare ar trebui sa se petreaca.

Exercitiul este conceput pentru a mari auto-constientizarea participantilor si pentru a

ii ajuta sa isi inteleaga propriile atitudini si comportament. Evaluarea, aici, s-ar putea

concentra pe intrebari diferite despre comportamentul participantilor in timpul jocului.

„Cum si-au format propria cultura?”

„Ce rol sau pozitie au adoptat in grup?”

„Cum au reactionat atunci cand li s-a cerut sa isi schimbe comportamentul?”

„Cum au reactionat la stres?”

„Si-au schimbat comportamentul sau nu? De ce? Ce ar face ei in mod diferit?”

„Cum a fost sa isi vada „propria cultura” in Trecut si in Prezent?

Auto-constientizarea amplifica experienta interculturalitatii, aducand iluminare unui

individ. Voyage, ca si exercitiu de auto-constientizare poate fi foarte emotional, din

cauza factorilor de stres si, de aceea, evaluarea trebuie condusa ca atare.

Subiectele mai largi, ca de exemplu interculturalitatea, interdependenta, influenta

noastra asupra viitorului sau subiecte pe teme de mediu ar trebui lasate la sfarsit.

Intrebarile facilitatorilor ar putea fi astfel:

In ce masura Voyage reflecta subiectele acestui seminar?”

„Ce ne poate spune aceasta experienta despre modul in care se schimba culturile de-a

lungul timpului?”

„Ce facem noi in acest moment pentru a influenta accesul generatiilor viitoare la

resursele naturale?”

„Cum ar trebui sa imbunatatim acest joc de simulare?”

Accentul va fi pus in concordanta cu subiectul ce este scopul principal al

Facilitatorului si al interesului comun al participantilor. Exercitiul ar trebui, in acest

fel, legat de experienta anterioara a participantilor si de intreaga tema a cursului la

care participa. Obiectivul principal al acestui exercitiu este sa provoace participantii

sa se gandeasca, sa analizeze si sa discute subiectele implicate, bazandu-se pe propria

lor experienta. De aceea ar trebui sa existe suficient spatiu si timp pentru aceasta sa

aiba loc.

Voyage: Pas cu Pas

Ceea ce urmeaza este un program sugestiv pentru evenimentele din Voyage.

Explicatiile in detaliu ale fiecarui pas pot fi gasite in sctiunea „Recomandari generale”

si in foile de instructiuni pentru fiecare facilitator.

Minutul Etapa

0 Introducerea jocului Voyage si a facilitatorilor intregului grup

10 Divizarea celor 2 grupuri, Trecut si Prezent

15

25 Prezentarea jocului fiecarui grup

25 Pregatiria si practicarea ritualurilor

45 Traversarea incepe (cel putin de doua ori)

60 Facilitatorul din Viitor viziteaza Prezentul. Grupul din Prezent discuta

actiunea

70 Facilitatorul din Viitor viziteaza Trecutul

75 Facilitatorul din Viitor ii ia pe Mesagerii din Present catre Trecut (si ii

aduce inapoi dupa aproximativ 5 minute). Grupul din Trecut discuta

actiunea.

85 Facilitatorul din Viitor anunta orice schimbare catre Prezent si apoi duce

Mesagerii din Prezent catre Trecut

95 Facilitatorul din Viitor anunta orice schimbare si duce Mesagerii din

Prezent catre Trecut

110 Facilitatorul din Viitor aduce Grupul din Trecut la cel din Prezent

115 Fiecare grup isi demonstreaza ritualul

125 Voyage se termina + participantii isi ies din rol

135 Evaluare

Foaie de instructiuni: Facilitatorul din Prezent

Fundalul Presentului

Presentul are musica tehno ce se aude tare in fundal.

Va exista o rezerva limitata de hartie (5 bucatie), ce vor reprezenta pietrele folosite la

traversarea apei.

Va exista un timp limitat pentru a traversa apa.

Sarcina Facilitatorului din Prezent

Introducere

1. Explica faptul ca rolul tau este de a facilita munca grupului

2. Explica care sunt obiectivele grupului

3. Explica grupului caracteristicile lor culturale si roaga-i sa isi creeze un ritual

care sa reflecte aceste caracteristici

Viata nomada: Grupul traieste pe 2 insule, care sufera de schimbarea alternativa a

anotimpurilor. Aceasta forteaza grupul ca, individual, sa migreze de pe o insula pe

alta, odata cu aceasta schimbare. Aceasta migrare are loc chiar inainte de

producerea regulata a unei furtuni foarte puternice. Ei celebreaza aceasta trecere.

Le e frica de apa si se usuca singuri si unul pe altul dupa fiecare traversare.

Supravietuirea grupului este dependenta de pietre, care sunt foarte putine si, de

aceea, foarte pretioase. Timpul este, de asemnea, pretios.

Rularea jocului

1. Actionati ca factor temporizator pentru joc: Prima data cand grupul

traverseaza apa, trebuie sa cronometrati traversarea. Dat fiind faptul ca primul

timp este bazat pe faptul ca participantii traverseaza individual, timpul original

ar trebui sa fie suficient pentru grup sa traverseze pe perechi. Daca sunteti de

parere ca grupul nu este suficient de stresat atunci cand traverseaza pe perechi,

atunci faceti in asa fel incat cativa dintre ei sa fie prinsi de apa si sa fie legati

la ochi. Cronometrarea nu ar trebui sa fie rigida, ci mai degraba folosita ca o

unealta de catre Facilitator pentru a se asigura ca cele mai bune conditii sunt

create pentru aceasta activitate.

2. Anuntati furtuna: Dupa ce au creat un ritual, ar trebui sa anuntati grupul ca se

vor schimba anotimpurile, furtuna este aproape si ei ar trebui sa schimbe

insulele. Va trebui sa aprovizionati grupul cu un numar de 5 pietre si sa

observati atent in continuare.

3. Fiti Furtuna: Cand furtuna vine, veti indeparta toate colile de hartie de pe

podea ce simbolizau pietrele. Trebuie sa faceti clar grupului ca aceste pietre au

fost luate de ape si ca cele pe care le veti da pentru urmatoarea traversare sunt

pietre noi, pe care ei nu le-au mai folosit. Spuneti grupului ca numarul de

pietre disponibil pentru urmatoare traversare nu este cunoscut si depinde de

factori ecologici.

4. Observati modul in care participantii respecta regulile: Va trebui sa urmariti

ca oricine atinge apa sau oricine ramane in urma, pe insula afectata de furtuni

sa fie imediat legat la ochi. Daca o persoana legata la ochi reuseste sa

traverseze apa cu succes, le inlaturati legatura de la ochi. Cei care inca mai vad

au voie sa ii ajute pe cei legati la ochi.

Obiectivele Grupului din Prezent

1. Crearea si practicarea unui rituale, care sa includa caracteristicile proprii ale

grupului

a. Ritualul celebreaza traversarea apei

b. Tot grupul trebuie implicat in acest ritual

c. Ritualul ar trebui practicat la inceputul jocului si lasat sa se dezvolte

dupa fiecare traversare

2. Sa traverseze de pe o insula pe alta cat mai rapid posibil

3. Sa foloseasca pietrele din jurul lor (simbolizate de foi de hartie) pentru a

traversa marea

4. Sa duca un mesajul Viitorului catre Trecut si sa incerce sa ii convinga pe cei

din Trecut sa isi schimbe comportamentul

5. Sa isi aleaga Mesageri pentru aceasta sarcina.

Reguli pentru Grupul din Prezent

1. Inainte de venirea furtunii, grupul trebuie sa fi trecut deja pe cealalta insula

2. Oricine este lasat in urma pe vechea insula sau pe pietre, atunci cand vine

furtuna, sau cine atinge apa, este legat la ochi

3. Daca o persoana legata la ochi reuseste sa treaca apa cu succes, legatura de la

ochi este imediat indepartata

4. Pietrele sunt intotdeauna luate de furtuna, insa pietre noi vor fi asigurate

pentru urmatoarea traversare.

Foaie de instructiuni: Facilitatorul din Trecut

Fundalul Trecutului

Trecutul are muzica calma ce se aude slab din fundal.

Exista o rezerva nelimitata de hartie care sa reprezinte pietrele pentru traversarea apei.

Exista un timp limitat pentru traversarea apei.

Sarcinile Facilitatorului din Trecut

Introducere

Explica faptul ca rolul tau este de a le facilita munca grupului

Explica care sunt obiectivele grupului

Ajuta participantii sa isi intre in rol. Da-le banderole.

Explica grupului care sunt caracteristicile lor culturale si roaga-i sa isi creeze un ritual

care sa le reflecte:

Numarul 2: numarul 2 este, traditional, foarte important, pentru motive pe care

nimeni nu le stie. Oamenii sunt legati perechi, cate 2, la glezna.

Viata nomada: Grupul traieste pe 2 insule, care sufera de schimbarea

alternativa a anotimpurilor. Aceasta forteaza grupul ca, individual, sa migreze

de pe o insula pe alta, odata cu aceasta schimbare. Aceasta migrare are loc

chiar inainte de producerea regulata a unei furtuni foarte puternice. Ei

celebreaza aceasta trecere. Le e frica de apa si se usuca singuri si unul pe altul

dupa fiecare traversare. Supravietuirea grupului este dependenta de pietre, care

sunt foarte putine si, de aceea, foarte pretioase. Timpul este, de asemnea,

pretios.

Rularea jocului

1. Actionati ca factor temporizator: Cronometreaza timpul pe care il face grupul

atunci cand trece prima data apa. Apoi, fii sigur ca grupul foloseste acest timp

ca limita pentru traversarile viitoare. Cronometrarea nu ar trebui sa fie rigida,

ci folosita ca o unealta de catre facilitator, pentru a se asigura ca vor exista

cele mai bune conditii pentru ca acest exercitiu sa se desfasoare. Ramane la

latitudinea ta. Daca tu crezi ca grupul nu este suficient de stresat atunci cand

folosesc mai putine pietre, ar trebui sa te asiguri ca macar cativa dintre ei sa fie

prinsi de apa si astfel legati la ochi (indiferent de timp). Grupul ar putea sa

devina, in unele cazuri, foarte bine organizat si sa isi delege o persoana care sa

tina socoteala timpului. In acest caz, va trebui sa justifici scurtarea timpului

spunand ca au aparut schimbari climatice mai rapide, de ex., si astfel apele au

devenit si mai inalte.

2. Anunta furtuna: Dupa ce ritualul a fost creat, ar trebui sa anunti grupul ca

sezonul se schimba, vine furtuna si ei trebuie sa schimbe insulele. Va trebui sa

dai grupului pietrele si sa observi atent traversarea.

3. Fii furtuna: cand furtuna vine, indepartezi foile de hartie de pe podea. Va

trebui sa le clarifici faptul ca acest pietre sunt luate de ape si astfel pierdute,

insa mai sunt o multime ramase. S-ar putea sa vrei sa refolosesti foile de

hartie, introducandu-le inapoi in circulatie, Cu toate acestea, trebuie sa fii sigur

ca participantilor le este clar ca aceste pietre nu sunt aceleasi pietre, ci altele

care provin dintr-o rezerva bogata.

4. Observa respectarea regulilor de catre participanti: Va trebui sa urmaresti ca

oricine atinge apa atunci cand traverseaza sau este lasat in urma pe insula sa

fie imediat legat la ochi. Daca o persoana legata la ochi reuseste sa traverseze

cu succes, le vei scoate legatura de la ochi. Cei care vad pot sa ii ajute pe cei

legati la ochi sa traverseze.

Obiectivele grupului din Trecut

1. Grupul trebuie legat in perechi, la glezna

2. Grupul trebuie sa creeze si sa practice un ritual care sa includa urmatoarele

caracteristici:

a. Ritualul celebreaza traversarea apei

b. Toata lumea trebuie implicata in ritual

c. Ritualul va trebui practic la inceputul jocului si pe cat posibil dezvoltat

dupa fiecare traversare

3. Grupul va trebui sa foloseasca pietrele din jurul lor (simbolizate de foi de

hartie) pentru a trece marea

4. Grupul ar trebui sa treaca de pe o insula pe alta cat mai rapid posibil.

Reguli pentru Grupul din Trecut

1. Inainte de venirea furtunii, grupul trebuie sa fi trecut pe cealalta insula

2. Oricine este lasat in urma, pe vechea insula atunci cand vine furtuna, sau cine

atinge apa in timpul traversarii va fi legat la ochi

3. Daca o persoana legata la ochi reuseste sa treaca apa cu succes, legatura de la

ochi este indepartata

4. Pietrele sunt intotdeauna maturate de catre furtuna, insa rezerva de pietre pare

nelimitata.

Foaie de instructiuni: Facilitatorul din Viitor

Ai nevoie de o prezenta teatrala, asemenea unui calator al timpului ce vine in viitor.

Ai putea chiar sa te si costumezi!

Mesajul din Viitor

Adu-ti aminte, atunci cand citesti Mesajul din Viitor, ca societatea celor orbi si a celor

care vad, legati in perechi, exista chiar dinaintea epocii Grupului din Trecut.

Citeste urmatorul text grupului din Prezent. (Daca ai un proiector, ai putea sa

proiectezi acest text pe un perete, ceea ce ar putea ajuta la transmiterea mesajului).

Poti adapta acest text propriului tau stil, insa ai grija ca informatia esentiala sa fie

inclusa.

Vin din Viitorul vostru. Va aduc vesti proaste. Incepem sa orbim si oamenii noastri –

copii vostri – incep sa moara. Nu mai putem traversa marea. Cu toate acestea,

batranii nostri intelepti au vazut de unde vine aceasta problema. Si voi veti trebui sa

va schimbati.

Cu multe secole inainte, jumatate din oamenii nostri erau orbi. Din solidaritate, ei

erau conectati cu o persoana care putea vedea. Incet, aceasta a dus la insanatosirea

celor orbi si astfel ambii membri ai unei perechi au putut vedea. Oamenii se pare ca

au uitat motivele pentru care s-au unit astfel si au inceput sa traiasca in perechi.

Acum, in generatia voastra, v-ati separat. Ati facut aceasta pentru a putea trece apa

pe cat de repede posibil si cu cat mai putine resurse. Cu toate acestea, generatia mea

a inceput sa orbeasca vertiginos. Va trebui sa reveniti inapoi, in perechi, legati la

glezne, pentru a ne ajuta.

Generatia mea crede, cu toate acestea, ca nu veti putea sa fiti legati in perechi si sa

puteti traversa inainte ca furtuna sa spulbere pietrele… Ar putea exista un mod de a

primi mai multe pietre. Daca veti schimba comportamentul risipitor al stramosilor

vostri. Eu nu pot face asta. Voi va trebui sa calatoriti in trecut si sa vorbiti cu ei.

Pot sa va ajut sa calatoriti inapoi in trecut, pentru a ii intalni.

Deci, alegeti-va reprezentantii pentru calatoria in trecut si povestiti-le

stramosilor vostri de necazul nostru.

Note

– Participantii pot sa iti puna intrebari: s-ar putea ca ei sa iti ceara detalii sau sa

repeti anumite lucruri.

– Numarul maxim de persoane care pot calatori cu masina timpului este de 3

– Nu pot fi transportate pietre cu masina timpului

– Nu poti sa fortezi reprezentantii din Prezent sa viziteze Trecutul, poti doar sa ii

incurajezi sa o faca.

Sarcinile Facilitatorului din Viitor

1. Sa mergi intre Trecut si Prezent, pastrandu-i totodata pe ceilalti Facilitatori la

curent cu evenimentele

2. Sa mergi in Prezent si sa le citesti povestirea de mai sus (sau o versiune

adaptata). Sa ii lasi sa ajunga la propria lor decizie, de exemplu, sa incerce sa

traverseze raul pe perechi – sau nu. Daca, totusi, ei decid sa nu se lege unul de

celalalt, atunci ar trebui sa subliniezi problemele pe care cei din Viitor le au,

orbind, si suferinta pe care ei o cauzeaza generatiilor viitoare. Faptul ca ei se

leaga unul de altul trebuie vazut ca o parte a sarcinilor lor si o responsabilitate

pentru generatiile urmatoare.

3. Sa meargi in Trecut si sa te prezinti. Vii dintr-un timp cu cateva secole in

viitor. Tu experimentezi cu o Masina a Timpului, si speri sa aduci vizitatori

din Trecut in viitor. Nu te lasa prins in conversatie – nu ai timp de irosit!

4. Sa te reantorci in Prezent. Le vei spune ca ai vizitat Trecutul „irositor” si ai

stabilit un contact. Acum este posibil sa iei „unul, doi sau trei” Mesageri

inapoi in Trecut, care sa le spuna celor din Trecut ca trebuie sa se schimbe.

5. Sa transporti Mesagerii din Prezent inapoi in Trecut la un moment potrivit –

nu in timpul unei traversari de pe o insula pe alta.

6. Sa le prezinti Mesagerii din Prezent celor din Trecut – de ex: „Am adus acesti

oameni din viitorul vostru – ei au un mesaj important pentru voi, aveti un

moment sa comunicati cu acestia, dupa care ei trebuie sa se intoarca”, etc.

7. Sa asiguri un timp limitat pentru comunicare – totusi, sa le dai Mesagerilor o

sansa buna sa vorbeasca. Atunci cand este evident ca au reusit sau nu sa

transmita mesajul, spune-l „masina timpului ramane fara energie, trebuie sa

plecam!”

8. Sa conduci Mesagerii inapoi la propriul lor grup, in Prezent

9. Sa observi orice efect pe care vizita Mesagerilor il are in Trecut

10. Daca Trecutul schimba modul in care folosesc pietrele, atunci trebuie sa decizi

ce efect il are pentru Prezent. Daca Trecutul devine mai putin risipitor, atunci

Prezentul primeste mai multe pietre. Daca Trecutul devine mai risipitor,

Prezentul primeste mai putine pietre. Ar trebui sa le explici in mod clar celor

din Prezent, motivul pentru care aceste schimbari se intampla.

11. Atunci cand se face o schimbare in Prezent din cauza comportamentului din

Trecut, trebuie semnalizata prin clopotel.

12. Sa conduci cel de-al doilea si al treilea grup de Mesageri din Prezent catre

Trecut. Vizitele in Trecut sunt limitate la 3.

13. Sa semnalizezi terminarea jocului cu 3 semnale de clopotel.

14. Sa iei pe cei din Trecut, sa ii duci sa viziteze Prezentul la sfarsitul jocului, sa

vada consecintele actiunilor lor si sa permiti celor doua grupuri sa isi

demonstreze ritualurile.

15. Sa ajuti participantii sa isi iasa din rol.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s