JOCURI DE SIMULARE | Training si Formare Profesionala

Câteva consideratii practice
Despre ce este vorba ?
Jocurile sunt folosite pentru raspunde si a învata modele de comportament care
implica omul într-un anumit rol, existent sau simulat – dupa Shubik 1975. Experienta
jocului de simulare este un model din realitate al carui potential este existent pentru
jucatori pentru a testa legaturi si a descoperi diferite reactii ale propriilor caractere pe care
nu le-au mai cunoscut pâna atunci. Cu cât jocul este mai bine realizat, cu atât jucatorii vor
fi în stare sa se conecteze la actiuni simulate si sa ia decizii în privinta experientelor
zilnice cu scopul de a realiza o baza a calitatilor de comportament. De asemenea, jocurile
de simulare ofera oportunitati pentu a exersa noi comportamente si atitudini intr-o
pregatire care sa nu ameninte ori sa judece. Simularile sunt un exercitiu puternic de a
lucra cu oameni tineri în special într-o perspectiva interculturala pentru a confrunta si
adresa prejudicii si stereotipuri altor culturi.
1) “ Apreciabilitatea unui interogatoriu ”
Interogatoriul apreciabil este o metoda foarte valoroasa în a sarbatori diferentele
si a aprecia valorile culturale. Acest interogatoriu este folosit pentru a reconecta valorile
si importanta societatii în special acolo unde exista lipsa de încredere între diferite culturi.
Nu este un joc de simulare în sensul strict al cuvântului, dar a fost folosit de diversi
meditori ca jocuri de simulare pentru a ajuta participantii sa se angajeze într-un dialog
despre probleme profunde si sensibile despre relatiile interculturale ca si valori culturale.
Puteti adapta aceasta metoda realitatii voastre si ca tinta pentru grupul cu care lucrati.
Materialele necesare :
Stilouri, flip –chart, markere si casete.
Marimea grupului :
Minim 4
Timpul :
1-2 ore. Depinde de marimea grupului
Pas – cu – pas :
1. Împartiti grupul în minoritate si majoritate.
2. Distribuiti chestionarele si ghidurile. Explicati continutul si scopul
exercitiului ca si introducere. Acordati 15 minute pentru fiecare a pune întrebari. (30
de minute în total).
3. Rugati intervievatorii sa faca un sumar individual al valorilor pe care le–
au gasit în timpul interviurilor acordând prioritate celor mai obisnuite din cultura lor
si scrieti-le pe flip – chart (10 minute în total).
4. Invitati grupul sa întocmeasca o lista de valori comune si valori diferite pe
care le–au gasit : permiteti participantilor sa o faca într-un timp mai amplu (15
minute)
5. Citirea raportului.
Reflectare si evaluare :
Raportul
Rugati participantii cum s-au simtit când au fost interogati si cum s-au simtit ca si
intervievator. Când a fost ultima data când au fost evaluati de o majoritate sau o
minoritate. Întrebati-i cum pot sa lege relatiile deminoritatea de cele ale majoritatii. Au
valori comune ? Exista diferente valorice semnificative între majoritate si minoritate?
Care valori sunt de obicei proclamate dar nu se daera la acestea?
Efectele acestei metode :
Acesta metoda a devenit foarte populara printre mediatorii europeni, ceea ce este
bine la aceasta este cantitatea de material ce deserveste reflectiei personale a
participantilor.
Întrebari pentru majoritate :
A) Descrieti experienta cea mai benefica cu o minoritate, în tara ta, un
moment în care te-ai simtit cu adevarat viu, mândru de creativitatea si eficienta
dovedita. Care au fost circumstantele la timpul respectiv? Cum te-ai simtit? Care a
fost lucrul cel mai bun pe care l-ai gasit la ei?
B) Cât de necesar ar fi pentru tine sa ai mai multa experienta în acest
domeniu?
Întrebari pentru minoritate :
A) descrieti experienta cea mai pozitiva avuta în compania unei majoritati.
Gândeste-te la o situatie când te-ais imtit cu adevarat viu, un adevarat creator si
eficient. Car au fost circumstantele în timpul acela? Cum te-ai simtit? Care a fost
lucrul cel mai pozitiv pe care l-ai gasit prin aceasta legatura?
B) Cât de necesar ar fi pentru tine si cei aflati în minoritate sa aveti mai multa
experienta?
Sugestii pentru a conduce interviul :
Folositi întrebarile ca si propriile notite, puneti întrebarile ca asa cum sunt scrise
si nu încercati sa influentati raspunsurile.
Permiteti inetrvievatilor sî- si spuna povestea. va rugam sa nu o spuneti pe a
voastra sau sa va dasi cu parerea despre experientele lor.
Ascultati cu atentie si cautati sa gasiti valorile subliniind experientele.
Folositi urmatoarele întrebari pentru a merge mai departe :
Îmi spui mai multe? De ce simti asa/De ce crezi asta? De ce a fost atât de
important pentru tine ? cum te- a afectat acest lucru? Poate aceasta experienta sa îti
schimbe parerea despre minoritate/majoritate ?
Unii participantii au nevoie de mai mult timp pentru a gasi raspunsurile –
asigurati-le linistea. Daca cineva nu vrea sau nu poate sa va raspunda la anumite
întrebari, nu este nici o problema.
Adaptat dupa Brhama Kumaris,
World Spiritual University, London, UK
2) “ Derdienii”
Acest joc este o simulare a doua culturi. Gasiti cheia comportamentului cultural
strain, analizati efectele întâlnirii cu o cultura straina. Un grup de ingineri merg într-o
alta tara sa îi învete pe altii cum sa construiasca un pod.
Materialele necesare :
Hârtie tare (carton), lipici, foarfece, rigla, creion, descrierile jocului pentru
derdieni si ingineri, doua camere.
Marimea grupului :
Minimum 12 oameni, care sunt împartiti în 2 grupuri.
Timpul :
1 ½ si 2 ore, inclusiv dezbaterea.
Pas – cu – pas :
1. Depinzând de marimea grupului, puneti 4 – 8 persoane joaca rolul inginerilor,
care îi învata pe derdieni cum sa construiasca podul. Acestia primesc
instructiunile de la ingineri si sunt dusi într-o camera separata.
2. Restul grupului vor fi derdienii. Ei primesc instructiunile. Daca aveti prea
multi oameni atunci, puteti sa faceti o echipa de observatori, care doar privesc
si iau notite. Acesti observatori nu trebuie sa fie introdusi în cultura
derdienilor dinainte, deci tineti-i la început cu inginerii în camera.
Reflectarea si evaluarea :
Dezbaterea :
Dupa joc, cele doua grupuri de participanti luati o bucata de hartie din flip-chart si
notati-le comentariile la urmatoarele trei puncte:
1. Evenimente 2. Sentimente 3. Interpretari
Urmatoarele puncte ar trebui sa fie discutate în timpul evaluarii :
?? Avem tendinta sa credem ca ceilalti gândesc ca noi
?? Adesea interpretam lucrurile imediat, fara sa ne dam seama de diferentele culturale în
comportament
?? Cum s-au distribuit rolurile/ Ce rol mi-am ales? Ce iesela suprafata din
comportamentul meu? M-am simtit bine în acel rol?
?? Este acea imagine pe care o am, perceputa la fel cu a celorlalti?
?? Ce influenta au cunostintele mele la rolul pe care îl am?
Cartile :
Instructiuni pentru derdieni :
Situatia :
Tu locuieti într-o tara numita Derdia. Satul în care locuiesti este despartit de
urmatorul oras unde este o piata într-o vale adânca. Pentru a ajunge la piata
trebuie mers timp de doua zile. Daca ar exista un pod peste vale ai ajunge acolo în
5 ore.
Guvernul din Derdia a facut un contract cu o firma din strainatate sa vina în satul
tau si sa va învete cum sa construiti podul. Oamenii tai vor fi primii ingineri
derdieni. Dupa ce s-a construit primul pod cu expertii straini ei vor fi în stare sa
construiasca poduri în toata Derdia pentru a usura vietile altor oameni.
Podul va fi construit din hârtie, se vor folosi creioane, rigle, foarfece si lipici.
Cunoasteti materialele si uneltele, dar nu cunoasteti tehnicile de constructie.
Comportamentul social :
Derdienii sunt folositi pentru a se atinge unul pe celalalt. Comunicarea lor nu
functioneaza fara sa se atinga. Nefiind în contact în timp ce vorbesc este foarte
nepoliticos. Totusi nu este necesar sa se fie în contact direct. Daca intri într-un
grup, este suficient sa te agati de un membru si esti inclus automat în discutie.
Este foarte important de asemenea sa te saluti unul cu altul când va întâlniti chiar
daca doar treceti unul pe lânga celalalt.
Urari /Saluturi :
Salutul traditional este un sarut pe umar. Persoana car saluta primul îl saruta pe
celalalt pe umarul drept. Celalalt îl saruta pe umarul stâng. Orice alt tip de sarut
este o insulta ! Strângerea de mâna este una dintre cele mai mari insulte din
Derdia. Daca un derdian nu este salutat cum trebuie sau nu este atins atunci când
se discuta cu el , el/ea va începe sa urle despre acest fapt.
Da/ Nu :
Derdienii nu folosesc cuvântul Nu. Ei spun întotdeauna Da, chiar daca ei vor sa
zica Nu, adauga Da-ului o miscare a capului empatica ( ar trebui sa exersati
aceasta mult).
Comportamentul din timpul muncii :
În timp ce lucreaza, derdienii se ating mult. Uneltele sunt specifice unui gen,
foarfecele sunt masculine, creioanele si riglele sunt feminine. Lipiciul este neutru.
Barbatii nu ating niciodata un creion sau o rigla. La fel si femeile nu ating
foarfecele (cred ca este legat de traditii si religie).
Strainii :
Derdienilor le place sa fie însotiti. De aceea le plac si strainii. Dar ei sunt de
asemenea mândrii de ei ti de cultura lor. Ei stiu ca niciodata nu vor fi în stare sa
construiasca un pod singuri. Pe de alta parte nu considera cultura strainilor si
educatia mai superioara. Construirea de poduri este doar un lucru pe care nu îl
stiu. Ei se asteapta ca strainii sa se adapteze culturii lor. Dar fiindca
comportamentul lor este foarte natural pentru ei , nu pot sa explice acest lucru
expertilor (acest punct este foarte important).
Un barbat derdian nu va intra niciodata în contact cu un alt barbat daca acesta nu
va fi introdus de o femeie. Nu conteaza daca femeia este derdiana sau nu.
Instructiuni pentru ingineri :
Situatia :
Sunteti un grup international de ingineri care lucreaza pentru o companie
multinationala de constructii. Compania voastra tocmai a semnat un contract important
cu guvernul din Derdia prin care se obliga sa învete derdienii sa construiasca un pod. În
conformitate cu contractul semnat, este foarte important ca voi sa respectati termenul
limita, altfel contractul va fi anulat si veti fi concediati.
Guvernul derdian are un interes mare în acest proiect, care este fondat de Uniunea
Europeana. Derdia este o tara muntoasa, cu multe canioane si vai, dar fara poduri. Astfel
întotdeauna dureaza mai multe zile pâna când se ajunge din sate la piata din orasul cel
mai important. S–a estimat ca existenta podului ar determina ca derdienii sa ajunga în
doar 5 ore.
Din moment ce în Derdia exista multe canioane si râuri, nu se poate sa construiti
doar un pod acolo si apoi sa plecati iar. Va trebui sa îi instruiti pe derdieni cum sa îsi
construiasca singuri podurile.
Interpretând simularea :
În primul rând este foarte important sa cititi cu atentie instructiunile si sa decideti
împreuna despre modul în care urmeaza sa se construiasca podul. Dupa un anumit timp,
doi membrii din echipa voastra vor putea sa mearga sa ia contact pe o durata de 3 minute
cu satul derdienilor despre unde va fi construit podul (ex. Pentru a verifica conditiile
naturale si materiale, intrati în contact cu derdienii,etc). veti avea 10 minute pentru a
analiza raportul si completati pregatirile.
Dupa acesta întreaga echipa de ingineri va merge în Derdia sa îi învete pe derdieni
cum sa construiasca podul.
Podul :
Podul va fi simbolizat de un pod din hârtie. Podul va fi legat de doua scaune sau
mese aflate la o distanta de aproximativ 80 de cm. Trebuie sa fie stabil. La sfârsitul
procesului de constructie va trebui sa suporte greutatea foarfecelor si lipiciului utilizat în
propria constructie.
Componentele podului nu pot fi doar asamblate în Derdia deoarece astfel
derdienii nu vor putea învata cum sa construiasca singuri. Acestia trebuie sa învete toate
etapele constructiilor.
Fiecare componenta trebuie sa fie desenata cu creionul si rigla si taiate apoi cu
foarfecele.
Materialele :
Podul va fi construit din hârtie sau carton.
Puteti sa folositi pentru planificare si constructie : hârtie, lipici, foarfece, rigle si
creioane.
Timpul :
Pentru planificare si pregatirea înainte de a merge în Derdia : 40 de minute
Pentru a-i învata pe derdieni sa construiasca: 25 de minute.
3) EURO-RAIL “A LA CARTE”
Nimeni nu este rasist dar…
Aceasta activitate se refera la perceperea prejudecatii folosind o situatie de zi cu
zi:calatoria cu trenul.
Temele:
?? Prejudecatile si limitele tolerantei
?? Imagini si stereotipuri despre minoritati diferite.
SCOPURI
?? Provocarea stereotipurilor si a prejudecatilor pe care le are participantul despre alte
persoane sau minoritati, si despre imaginile si asocierile pe care le propune textul.
?? Reflectarea asupra perceptiilor pe care le au diferiti participanti despre minoritati.
?? Dezvoltarea constiintei de sine privind limitele tolerantei.
?? Confruntarea evaluarilor si a stereotipurilor participantilor.
TIMP
90 min-2 ore
MARIMEA GRUPULUI
Minin 5, maxim 40
PREGATIRE
Cîte o copie a listei cu activitati fiecarui participant.
Un instrument de scris pentru fiecare.
INSTRUCTIUNI
1. Dati câte o copie a listei cu activitati fiecarui participant.
2. Descrieti pe scurt scenariul si rugati-i sa citeasca descrierea persoanelor care
calatoresc cu trenul.
3. Acum cereti-le sa aleaga fiecare câte trei oameni cu care le-ar placea cel mai mult sa
calatoreasca si trei cu care nu le-ar placea deloc.
4. Dupa ce au ales, sa se grupeze în grupuri de câte patru sau cinci pentr:
?? A-si dezvalui alegerile si motivele care i-au determinat.
?? A compara alegerile facute si argumentele si pentru a vedea daca exista asemanari.
?? A se decide prin consens asupra unei liste comune(trei favoriti si trei nefavoriti).
5. Fiecare grup îsi prezinta concluziile si argumentele. Ar trebui de asemenea sa
mentioneze în ce “cazuri” au fost mai multe diferente de opinie.
Concluzii si evaluare
Concluziile si discutia se vor baza pe lucrarile grupului. Compararea rezultatelor diferite
e o metoda buna pentru a începe discutia.
Puteti continua cu întrebari de genul:
?? Cât de realist sunt prezentate situatiile?
?? A avut cineva din grup o experienta asemanatoare în viata reala?
?? Care sunt factorii principali care v-au determinat sa luati deciziile individuale?
?? În cazul în care grupul nu a reusit sa ajunga la concluzii comune argumentati. Ce a
fost cel mai dificil?Ce v-a împiedicat sa ajungeti la un consens?
?? Care stereotipuri sunt evocate în lista pasagerilor?Exista stereotipuri în descrierile
date sau doar în mintea si imaginatia noastra?De unde provin aceste imagini?
?? Cum v-ati simti daca nimeni nu ar dori sa stea în acelasi compartiment de tren cu
dumneavoastra?
SFATURI pentru ANIMATOR
Lista pasagerilor e foarte lunga si va fi dificil pentru grupuri sa formeze o lista comuna,
cceea ce înseamna ca le puteti acorda mai mult timp atât indivizilor cât si grupurilor.
Daca doriti puteti reduce lista la 10-14 pasageri si sa o adaptati situatiei locale sau
nationale a grupului cu care lucrati. E important ca unele descrieri ale pasagerilor sa
corespunda minoritatilor familiare grupului, incluzând si minoritatile “invizibile” cum ar
fi homosexualii, persoanele cu deficiente, persoanele infestate cu virusul HIV etc.
În cele mai multe cazuri grupurile nu vor reusi sa alatuiasca o lista comuna. Nu puneti
accent pe acest aspect al activitatii, mai ales pentru ca poate duce la un consens fals. E la
fel de interesant sa analizezi motivele care au facut dificila ajungerea la un consens într-o
problema ca aceasta.
E important ca fiecare sa respecte parerile celorlalti si sa nu îi condamne pentru viziunile
personale. Daca alegerile cuiva par îndoielnice, e mult mai util sa se iscute motivele care
l-au determinat sa le faca decât sa îl întrebati despre deciziile personale. De fapt si
participantii si dumneavoastra, ca animator, veti fi pusi în posturi dificile:aceasta
activitate poate fi usor transformata într-o sedinta de condamnare!De aceea sa nu lasati ca
discutia sa devieze spre ideea “ “ci mai degraba sa insistati asupra faptului ca toti avem
prejudecati.
E la fel de important sa se discute si sa se exploreze faptul ca descrierile pasagerilor sunt
foarte sumare, ca stim foarte putin despre personalitatea si conditia lor. Dar nu este acesta
modul normal în care reactionam la informatiile din ziare si de la televiziune, din
conversatii si întâlniri cu oameni pentru prima data?
SUGESTII
Aceasta activitate poate fi urmata de “Primele impresii” sau de “Ce vezi?”. În mod
alternativ întrebati. -va pe dumneavoastra însiva cât de mult stiti despre cum e sa fii
refugiat sau imigrant si sa fii supus prejudecatii si discriminarii, folosind
activitatea”Refugiatul”
Scenariul
Urcati în trenul “Deer Vallez Express”pt a calatori timp de o saptamâna de la Lisabona
spre Moscova. Aveti loc la cuseta, cu înca trei persoane. Cu care din urmatorii ati prefera
sa calatoriti?
1. Un soldat sârb din Bosnia
2. Un broker financiar elvetian foarte gras
3. un DJ italian care pare sa aiba multi dolari
4. o femeie africana care vinde produse din piele
5. un tânar artist depistat pozitiv cu HIV
6. Un Roma man din Ungaria eliberat din închisoare
7. Un national basc care calatoreste regulat în Rusia
8. Un rapper german care are un stil de viata foarte schimbator
9. Un câtaret la acordeon, orb, din Austria
10. Un student ucrainian care nu vrea sa mearga acasa
11. O românca de vârsta medie, care nu are viza si are un copil de 1 an în brate
12. Un feminist olandez agresiv si tare pe pozitie
13. Un suedez chel aflat sub influenta alcoolului
14. Un luptator din Belfast care pare sa mearga la un meci de fotbal
15. O prostituata poloneza din Berlin
16. Un fermier francez care vorbeste numai franceza si are un cos plin cu brânza puternic
mirositoare
17. Un refugiat kurd care traieste în Germania si acum se întoarce din Libia
INSTRUCTIUNI
1. Alegeti individual trei persoane cu care ati prefera sa calatoriti si trei cu care nu.
Aveti la dispozitie 15 minute.
2. În grupuri mai mici prezentati-va alegerea si discutati cu ceilalti ce motive ati avut.
Apoi încercati sa ajungeti prin consens la o lista comuna cu cei trei favoriti si cu cei
trei nefavoriti. Aveti 45 de min pentru aceasta.
3. Apoi fiecare grup îsi prezinta concluziile, urmate de concluzii si de o evaluare a
exercitiului.
4) INSULA
De-a lungul istoriei toate societatile au imprumutat si adoptat anumite lucruri, unele de
la celelalte. Cand se intalnesc diferite culturi exista mari posibilitati pentru profitul
comun. Am putea recunoaste acest fapt daca ne-ar fi usor sa vedem dincolo de
prejudecati si etnocentrism.
SUBIECTE DE DISCUTAT
Intelegerea “diferentei” e un pas necesar pentru a-l respecta si recunoaste.
Profitul tolerantei si a adaptabilitatii.
Celebrarea diversitatii.
SCOPURI
?? Cresterea informarii felului in care cultura ne afecteaza viata si atitudinile
?? Stimularea discutiei despre felul in care oamenii care au culturi diferite
?? comunica si interactioneaza.
?? Explorarea tabu-urilor culturale si a limitelor tolerantei.
?? Stimularea discutiei despre posibilitatile care ni se deschid ca rezultat al
cooperarii interculturale.
TIMP
2 ore
MARIMEA GRUPULUI
10-16 persoane
A JOCULUI
Exista o insula unde traiesc 2 triburi. Tribul “y” traieste in regiunile montane si
tribul “z” traieste langa coasta. Coexista unii langa altii si rareori iau contact unii cu
ceilalti. Cele 2 triburi au limba si culturi diferite, chiar daca pentru fiecare trib balonul
are o semnificatie speciala. In tribul “y” considera valoroase diversele tipuri de baloane
pentru scopuri religioase si incearca sa gaseasca cat mai multe tipuri, forme si culori
posibile. Tribul “z” foloseste, in special cel rotund si rosu pentru scoprui medicale.
Recent, cei din tribul “z” sufera de o boala ciudata pentru care, dupa cum spune o
legenda, exista un leac, un tip rar de balon care poate fi gasit intr-un loc necunoscut de
pe insula. Din fericire pentru ei exista o harta care a fost lasata mostenire, si ei sunt
siguri ca ii vor conduce spre balonul de care au nevoie. Din nefericire, harta a fost
distrusa intr-un razboi, tribul “z” are numai o parte, legenda spune ca tribul “y” are
cealalta parte. Scopul jocului e ca tribul “y” trebuie sa-si apere balonul si tribul “z” sa
gaseasca medicamentul de care au nevoie. Totusi, ca siin viata reala, participantii
isi vor da seama ca existe rezultate neasteptate.
PREGATIREA
A. pentru CREAREA CULTURII GRUPULUI
-pixuri si hartii;
-fotocopii cu notele pentru trib;
B. pentru SEDINTA/INTALNIRE
-bauturi, cesti si biscuiti destui pentru toata lumea
C. pentru CAUTARE
-harta care sa arate locul unde este ascuns balonul sa fie taiata in 4 buc.
-5 baloane rotunde rosii;
-alte 3 baloane de marimi si culori diferite. ex:unul galben rotund, unul lung si
verde, altul lung si albastru.
-alte 2 baloane similare, dar diferite de celelalte (posibil prezervative) ascunse intrun
loc secret
-ata pentru legarea baloanelor. Banda pentru a lipi baloanele pe perete o cutie cu
“echipament” cere sa contina ace, foarfece, ruj rosu, banda
INSTRUCTIUNI
Jocul are 3 etape. In partea A cele 2 triburi invata despre cultura lor. In partea B cele 2
triburi se intalnesc si invata sa comunice in limbile lor si in partea C triburile cauta
baloanele.
1. Asigurati-va ca totul e pregatit.
2. Imparte grupul in 2 si citeste tabelele jocului si fa o privire de ansamblu asupra jocului
PARTEA A.
CELE DOUA TRIBURI INVATA DE CULTURA LOR SI ASEAZA LIMBAJUL
PROPRIU.
3. Trimite cele grupuri la locuri opuse din camera(reprezentand dealurile si coasta)
4. Inmaneaza copiile rolurilor fiecarui trib si pixuri cu hartii pentru a lua notite.
5. Spine-le ca trebuie sa se hotarasca asupra unui nume pentru trib, sa invete regulile
culturii lor si sa creeze un limbaj special
PARTEA B.
CELE DOUA GRUPURI SE INTALNESC. ACEASTA E O OPORTUNITATE pentru
EI DE A INVATA CUM SA COMUNICE SI SA COOPEREZE UNII CU ALTII PRIN
IMPARTIREA HRANEI SI A
BAUTURII.
7. Dati tribului A biscuitii si tribului B bautura cu cestile.
8. Cele doua grupuri sa vina in centrul camerei(reprezentand terenul neutru)
9. Spuneti-le ca simularea incepe acum. De acum toata lumea trebuie sa-si intre
in rol, adica sa foloseasca limbajul si cultura tribului lor
PARTEA C.
CAUTAREA BALOANELOR.
10. Spuneti-le grupurilor ca acum au 45 de min. Tribul “z”poate incepe negocierile
pentru partea de harta care lipseste si sa incerce sa gaseasca baloanele ascunse.
EVALUARE SI CHESTIONARE
Discutati despre ce s-a intamplat si treceti apoi la ceea ce s-a invatat oamenii si felul in
care simularea se apropie de viata reala.
A fost greu sa folosesti si sa intelegi limbile? Cum ati comunicat in timpul cautarii? Ati
folosit una sau ambele limbi? Ati folosit semne? Ce neintelegeri au fost? Cum ati
rezolvat problema deschiderii baloanelor tribului “y”? Cine a facut-o? Ce parere aveti
despre inlaturarea tabuurilor culturale? Care sunt triburile culturale din societatea
noastra? Ce functii au? Care sunt lucrurile pe care le folosim in viata de zi cu zi care se
trag din alte tari sau continente? Va puteti imagina sa traiti numai din ce provine din tara
si cultura noastra? De ce e importanta cultura pentru noi? E importanta cultura pentru
tine? De ce? Ce ne impiedica sa intelegem alte culturi? Puteti sa dati un exemplu din
trecut sau din prezent in care doua culturi s-au adaptat una cu cealalta si au avut vreun
castig?
In ziua de azi exista multe exemplede conflicte intre culturi. Hotarati-va asupra unui
exemplu pe care sa-l discutati: Ce aduce culturile in conflict? Cine castiga si cine pierde
in conflict? Ce pierd oamenii prin faptul ca isi deschid cultura? Ce au de castigat?
INDICII pentru CEL CARE USUREAZA LUCRURILE
Inainte de a incepe, citeste toate instructiunile pentru ca sa sti ce au de facut jucatorii.
Timpul jocului trebuie stabilit de tine
Puteti folosi prezervative care sa reprezinte baloanele ascunse in primul rand
pentru ca au forma diferite fata de cele traditionale si in al doilea rand pentru ca
prezervativele reprezinta pentru anumite persoane un subiect tabu. Folosirea
przervativelor poate duce la testarea limitelor de toleranta a unor participanti. Mai mult,
in timpul discutiei se poate ridica problema SIDA si a discriminarii fata de persoanele
care au virusul HIV.
Gaseste un loc potrivit pentru a ascunde baloanele deosebite(prezervative) dar nu le
umflati.
Desenati o harta pentru a identifica locul dar asigurati-va ca locul nu poate fi
identificat numai pe o jumatate de harta sau 1/3 din ea.
Impartiti foaia in 4 buc. Tribul “z” va primi 2 parti. Impartiti celelalte 2 buc. si
puneti cate o buc. in fiecare din cele 2 baloane pe care tribul “y” le va primi. Umfla cele
8 baloane colorate si leaga-le cu o sfoara astfel incat sa fie dezumflate fara a pati ceva.
Lipeste cele 4 baloane rotunde pe perete la un capat al holului(coasta unde traieste
tribul “z”), lipeste celelate 4 baloane pe perete la celalalt capat(dealurile unde traieste
tribul “y”). Lasa cele 2 jumatati ale hartii pentru tribul “z” intr-un plic la capatul camerei.
Aseaza cutia cu echipament im mijlocul camerei. Nu specifica pentru ce ar putea
fi folosite obiectele. S-ar putea sa fie sau nu folosite in joc, participantii sa decida cum isi
inventeaza cultura si regulile. Adaugati alte obiecte daca credeti ca sunt folositoare
ex:lupa daca harta prea mica, o torta daca aceasta e ascunsa intr-un loc intunecos, o cheie
cu care sa se deschida cutia in care se afla harta.
Ajutand tribul s invete o limba si sa-si dezvolte cultura:
-Acesta e o ocazie pentru participanti sa fie creativi;
-Daca grupul se gaseste ca e dificil sugerati ca ei sa inlocuiasca consoanele cu o
singura litera ex:in engleza “l” si “r”sunt bune. Alte sugesti:sa spuna cuvinte invers sau
sa inceapa fiecare cuv cu o anumita litera.
-Asigurati-va ca toti membrii vorbesc limba fluent si ca grupul isi cunoaste cultura.
INTALNIREA
Prin faptul ca un trib primeste biscuiti si celalalt bautura vei crea o oportunitate
pentru participanti sa invete limba celuilalt. Jucatorii trebuie sa comunicE daca trebuie
sa-si rezolve problemele intr-un mod comun si satisfacator.
CAUTAREA
Exista mai multe rezultate posibile care depind de capacitatea de a negocia de
temperament si de importanta valorilor culturale a participantilor Daca jocul se intrerupe,
poti interveni cu unul sau mai multe replici. Scenariul poate fi urmat:
-jucatorii trebuie observe bucatile de hartie din baloanele tribului “y”;
-trebuie sa vada daca e posibil sa retraga bucatile de harta dar sa respecte
baloanele tribului “y”;
-o alta observatie atenta poate arata ca baloanele nu pot fi taiate, dezumflate sau
umflate din nou. Totusi, membrii tribului B trebuie sa negocieze atent pentru a-i
convinge pe cei din tribul “y” sa incalce tabuurile culturale adica atingerea baloanelor si
tribul “y” poate hotari ca cel care va face trea
ba aceasta va purta un nas rosu si trebuie sa fie calificat sa “umble in cerc”. Acesta este
un alt tabu de invins.
-nu pare sa existe un avantaj, pentru tribul “y” daca-iajuta pe cei din tribul “z”
deoarece tribul “z” are doar baloane rosii si tribul “y” are deja unul din ele. Totusi, se va
dovedi in final ca tribul “y” poate castiga pentru ca exista 2 baloane ascunse si tribul “z”
le poate imparti.
SUGESTII pentru CONTINUARE
Invatarea si cresterea sunt parti ale procesului continuu de educare interculturala. Dar nu
vom culege recolta numai daca muncim la acest proces. ceea ce poti face e sa organizezi
un festival intercultural si sa inviti oameni din comunitatile locale. Sa vina si sa imparta
hrana, bautura, muzica, dans, jocuri, etc.
Nu e intotdeauna asa de usor pe cat vrem noi sa fie sau sa acceptam felul oamenilor care
sunt diferiti. Daca vrei sa experimentezi cum te-ai simti daca a-i calatori cu trenul
impreuna cu alti oameni care au obiceiuri si traditii diferite de ale tale, incearca “Euro-
Rail a la Carte”
CARTILE DE JOC(copiate pentru participanti)
CARTEA DE JOC pentru TRIBUL Y
Locuiesti pe o insula pe care traieste alt trib. Cele doua triburi coexista dar au 2 culturil
care rareori se intalnesc.
LIMBA TA
Trebuie sa inventezi un limbaj simplu pe care sa-l folosesti de-alungul jocului Asigura-te
ca tot grupul o foloseste cu eficienta.
CULTURA TA
Pretuiesti diversitatea baloanelor din motive religioase si incearca sa gasesti cat mai
multe forme, culori si tipuri. Baloanele sunt considerate sacre si nimeni nu trebuie sa le
atinga, daca o fac sunt pedepsiti. Cei care le pot atinge sunt cei care au fost antrenati
pentru a face ritualul umblarii in cerc. In acest ritual persoana aleasa trebuie sa poarte
nasul rosu si sa balanseze un balon de nas in timp ce umbla in cerc.
Trebuie sa ainventezi si alte aspecte ale culturii inclusiv un nume pentru trib, un un fel de
a saluta si reguli pentru organizare sociala de exemplu cine ia decizii si cine vorbeste in
numele grupului.
CARTEA DE JOC pentru TRIBUL Z
Locuiesti pe o insula care e ocupata de un alt trib. Cele 2 triburi coexista dar au 2 limbi si
culturi diferite si rareori se intalnesc.
LIMBA TA
Trebuie sa inventezi un limbaj special pe care sa-l folosesti de-alungul jocului. Asigurate
ca tot grupul il foloseste cu eficienta.
CULTURA TA
Sunteti o comunitate sociabila si pacifista. Cand va salutati va frecati nasurile. Din acest
motiv daca nu ai nasul curat acest fapt e considerat un fapt antisocial. Pretuiesti
baloanele rosii si rotunde pe care le folosesti in medicina. Baloanele rosii sunt rare.
Trebuie sa inventezi alte aspecte ale culturii tale inclusiv un nume pentru trib si reguli
pentru organizarea sociala de ex cine ia decizii si cine vorbeste in numele grupului.
5) FA-O
Cateodata altor persoana le plac parintii, sefii, adultii si sunt limitati. . . dar nu suntem
si noi? Aceasta activitate e o simulare.
SUBIECTE DE DISCUTAT
?? Discriminarea fata de oamenii diferiti
?? Mecanismele care mentin minoritatile intr-o pozitie subprivilegiata
SCOPURI
?? Sa experimentezi discriminarea
?? Sa analizezi cum facem discriminari fata de anumite grupuri sociale si in ace-
?? lasi timp le invinovatim pentru pozitia in care se afla
?? Sa vezi cum sa ajuti la pastrarea structurilor sociale nedrepte.
TIMP
60 min
MARIMEA GRUPULUI
max40 Trebuie sa imparti participantii in subgrupe
PREGATIREA
4 bucati hartie mari
4 reviste vechi
4 foarfeci
4 pachete de pixuri cu pasta colorata
4 tuburi de lipici
optional, 4 setrui de bucati:ata, lana, nasturi, agrafe pentru hartie
pixuri si hartie pentru observatori
ceas
INSTRUCTIUNI
1)Imparte jucatorii in 4 grupe si roaga fiecare grup sa stea intr-un colt al camerei unde pot
lucra
2)Fiecare grup sa numeasca un observator pentru a nota ce fac sau spun membrii
grupului.
3)Spune ca vei da fiecarui grup materialesi instructiuni despre ce vor face.
4)Du-te la prima grupa, da-le un set de materiale si spune-le:”Aveti o buc. de hartie, o
revista, foarfece si lipici. Trebuie sa faceti un colaj care sa reprezinte Primavara. Aveti
20 de minute. Puteti incepe cand vreti. ”
5)Du-te la grupa a doua, da-le un set de materiale si spune:”Aveti o buc. de hartie, o
revista, foarfece si lipici. Trebuie sa faceti un colaj care sa reprezinte Vara. Aveti 20 de
min. Puteti incepe cand vreti.
6)Du-te la grupa a treia, da-le un set de materiale si spune-le:”Aveti o buc de hartie, o
revista, foarfece si lipici. Trebuie sa faceti un colaj care sa reprezinte Toamna. Aveti 20
de min. Incepeti cand vreti.
7)Du-te la ultimul grup, da-le un set de materiale si spune-le:”Mso flosamd loerabtbz
losnise bauqvxa poyeks seioamanas snjundo laverza losifalitone. Aveti 20 de min.
Incepeti cand vreti. ”
8)In timp ce grupurile lucreaza, du-te in jurul lor, incurajeaza-i pe primul, pe al doilea si
pe al treilea, dar dezaproba al patrulea grup pentru ca nu fac ceea ce lea-i spus.
9)Dupa 20de min, opreste activitatea si spune-le grupurilor sa inmaneze colajele daca
primul grupul nu a terminat mai lasa-i 3, 4 min.
EVALUARE SI CHESTIONARE
Incepe cu o runda cu cei care au jucat. Intreaba-i ce parere au despre cum au lucrat
impreuna, au participat toti?
Continua cu observatorii. Intreaba-i ce s-a intamplat in fiecare grup. Implica pe toti,
intr-o discutie despre legaturile cu realitatea. Vedeti vreo legatura cu realitatea? Cine e
in al patrulea grup din societatea noastra? Cum tindem sa invinovatim victimele
injustitiei sociale? Cum reactioneaza cei care se considera victime ale injustitiei sociale?
Reactioneaza ca cei din al patrulea grup?
INDICII pentru CEL CARE FACILITEAZA LUCRURILE
Daca lucrezi cu cativa oameni, adapteaza jocul si creeaza 2 subiecte, primul grup
cu instructiuni clare, al doilea cu instructiuni confuze. O alternanta in folosirea
prop. fara sens e sa le dai instructiuni potrivite rostite foarte repede sau in alta limba. Fii
constient ca aceasta activitate poate genera reactii puternice din partea membrilor
grupului IV din cauza frustrarii sau a neintelegerii instructunilor. Uneori se supara pe cel
care inlesneste lucrurile, si pleaca, alteori isi indreapta frustrarea spre alte grupuri si ii
impiedica sa-si termine lucrul;alteori isi retin sentimentele si isi pasteaza agresiunea
pentru mai tarziu. De aceea sugeram unrmatoarele:
-asigurati-va ca grupurile sunt formate la intamplare pentru a evitaca
cineva din grup sa se simta victima;
-inainte de a incepe evaluarea spune-le clar ca aceasta este o simulare si nu
tebuie sa ne iesim din roluri.
-e important sa lasi timp in timpul evaluarii pentru ca fiecare sa-si
exprime sentimentele inainte de a analiza ce s-a intamplat. Daca sentimentele nu sunt
exprimate ele vor iesi la iveala mai tarziu si evaluarea va fi dificila.
VARIATII
Daca vrei sa fie mai provocator sau daca nu ai materialele pune grupurile sa faca
o scurta schema. Acest lucru e mai stresant pentru grupul IV care va trebui sa joace si sa
nu para stupid.
SUGESTII pentru CONTINUARE
Uita-te la grupul din societatea noastra cum ii vezi pe cei care i-ai descrie ca
ratati, din punct de vedre social. si pe cei care sunt invingatori din punct de vedere
social? Explora acest lucru prin “Portrete”.
Alternativ poti trece la jocul “Drumul spre dezvoltare”, care scoate la iveala multe
mecanisme prin care sistemul economic prezent face discriminari fata de majoritatea
oamenilor care traiesc in sud pentru a pastra pozitia privilegiata a celor din nord.
6) REFUGIATII
Un refugiat ar vrea sa aiba problemele tale. Ce stim noi despre problemele care i-au
fortat altii sa-si paraseasca tara, familia casa si slujba pentru ca sa traiasca intr-o tara
unde nu sunt doriti?
PROBLEME DE DISCUTAT
?? Problema refugatilor si a celor care cauta aziluri;
?? Empatia fata de oamenii fara casa;
?? Stereotipuri, prejudecati si xenofobie fata de straini;
SCOPURI
?? Intelegerea realitatii cu care fac fata refugiatii si imigrantii;
?? Generarea curiozitatii problemelor pe care le au in tara gazda;
?? Promovarea empatiei si solidaritatii fata de situatia refugiatilor si imigrantilor;
?? Analizarea problemelor excluderii si integrarii si perceptiile noastre despre
oamenii si tarile diferite;
?? Introducerea discutiei despre dezechilibrul dintre nord si sud si relatiiile lor cu
problemele zilnice ale oamenilor;
PREGATIREA
Facilitatorul trebuie sa aiba intelegere fata de motivul care i-au impins pe oameni
sa imigreze sau sa caute azil. Vei gasi informatii in partea A.
Fa copii la inceputul povestii sau fi pregatit sa le spui participantilor (numele,
originea refugiatilor sau a imigrantilor ar trebui sa se potriveasca cu circumstantele) . Ia
contactul cu cineva care e refugiat sau imigrant, daca nu e posibil, cu un NGO care
lucreaza cu ei.
Tabel si pixuri.
INSTRUCTIUNI
1. Citeste tare sau da-le copii ale urmatoarei povestiri:
“Miriam e refugiata in orasul tau. A ajuns acum 2 zile din tara sa unde s-a temut pentru
viata sa datorita circumstantelor economice (sau crezurilor politice) ”
2. Sa se formeze grupuri de 4 sau 6 persoane si sa scrie o poveste scurta sau un articol
despre cum Miriam si-a parasit tara si cum e sa traiasca aici. Ganditiva:
-Cum e viata lui Miriam aici?
-Ce dificultati intampina?
-Cum e suportata (sau nu) ?
-Cum invata limba?
-Poate lucra si ce fel de slujba?
-Crezi ca e usor pentru ea?
-Ce parere are despre noi?
-Ce crezi ca a trebuit sa faca pentru ca sa ajunga in oras?
-Cum a calatorit?
-Unde a gasit bani?
-Care au fost procedurile administrative?
-Ce a lasat in urma?
3. Fiecare grup sa-si prezinte povestea sau raspunsul la intrebari. Noteaza principalele
puncte facute de fiecare echipa.
EVALUARE SI CHESTIONARE
Incepe discutia invitand fiecare grup sa reflecteza asupra concuziilor lor, in special
intreband care au fost presupunerile “reale” sau “ireale”. Daca discutia se impotmoleste
potipune intrebari ca “Crezi ca a fost corect?”Cunosti pe cineva care a trecut sau trece
prin experiente similare?Ti-ai inchipuit ca ti se poate intampla? Grupurile sa se gandeasca
ce pot face sa-isprijine pe refugiati sau imigranti din orasul lor, sau de ce alt sprijin au
nevoie pentru a se integra in societate.
INDICII pentru FACILITATOR
Aceasta activitatea e potrivita pentru grupurile locale pentru ca poate genera solidaritate
si actiune. Dar functioneaza si cu un grup international daca accentul e pus pe cresterea
constiintei comparand diferite structuri legale. Continua bine cu “Etichete” e esential sa
fi bine informat si sa ai informatii relevante si actuale. Daca rolul tau de facilitator poti
oferi anumite informatii despre refugiatii din
tara/orasul tau. In acest caz e util sa le dai copii sau figuri grafice sau tabele despre
refugiatii din diferite tari pentru a face comparatie. Date si informatii despre refugiati pot
fi obtinute cu usurinta de la Comitetul Campaniei Nationale sau birourile nationale sau sa
se ia contactul cu Comisarul
Inalt al Natiunilor Unite de Refugiati (CINUR) sau UNICEF precum si de la NGO
umanitare, ex;Crucea Rosie, Amnesty International.
VARIATII
1. Decat sa se scrie stiri, grupurile mai bine sa “dramatizeze” sau sa se faca o scurta
schita despre un episod in timpul plecarii lui Miriam din tara sa sau sosirea ei in oras.
2. Cheama un refugiat sau imigrant in discutia ta. Daca e posibil cheama pe cineva din
orasul tau. Invita-i sa le spuna grupurilor de ce si-a parasit tara de origine cum au
calatorit si ce li s-a intamplat pe drum. Continua cu intrebarile si raspunsurile. Aveti
nevoie de mai mult timp pentru aceasta optiune.
3. Citeste o poveste. Daca nu e usor sa gasesti un refugiat sau un imigrant care le-ar
putea ajuta, o alternativa e sa citesti sau sa distribui o poveste despre un refugiat real.
SUGESTII pentru CONTINUARE
Programeaza timpul pentru o sesiune urmatoare pentru lucrarea la ideile dezvoltarii in
aceasta activitate si decide ce atitudine practica si reala poate lua grupurile pentru a-i
sprijine pe imigrantii locali. Fii activ in promovarea bunelor relatii din tara ta. Uneori e
dificil sa sti cum sa reactionezi intr-o situatie cand vezi ca se face discriminare. Se
intampla tot timpul, in autobuse, in magazine, pe strada-dar cum reactionezi? Exploreaza
acest lucru in “Impartirea Discriminarii”. In mod alternativ daca vrei sa vezi cum e
bazata cunostiinta noastra despre alte persoane pe informatii partiale foloseste “Fiecare
poza spune o poveste”.
1) Concretizarea
Fiecare jucator va primi numele unui obiect, pe care va trebui sa-l interpreteze.
Fiecare trebuie sa fie parte a unui obiect si nu se va putea purta ca o persoana. De
exemplu un obiect este masina de tuns iarba. 2 oameni vor trebuie sa lucreze împreuna
pentru a fi masina de tuns iarba iar cei lasati pe din afara pot fi iarba. Nimeni nu va fi
persoana care sa împinga masina de tuns iarba. Grupul se prezinta iar celalalt grup va
trebui ghiceasca ce obiect le este prezentat.
2) Întuneric, nu-i asa? —-????????!!!!!!!!!
Se va spune audientei ca aceasta este un test de inteligenta, coordonare si
abilitatea de a urma directii. Fiecare persoana îsi va ridica bratul stâng si va indica cu
degetul stâng aratator, paralel cu podeaua. Vor ridica si mâna dreapta si degetul drept
aratator va fi la acelasi nivel cu cel stâng, indicând în directie opusa. Dupa acest lucru,
mâna stânga va fi ridicata cu aproximativ 5 centimetri, iar mâna dreapta va fi coborâta tot
5 centimetri. Jucatorii vor închide ochii. Dupa un moment, se va remarca inocent:
“Întuneric, nu-i asa?”
3) Salvati balenele
Jucatori: grupuri de aproximativ 4 sau 5, împartite în doua echipe.
Teren: un spatiu deschis cu copaci si teren accidentat, în panta
Cerinte: plase mari de gunoi, ziare, mesaje (scrise într-un fel de cod secret, pe hârtie
alba), panglica, sfoara (pentru barci), creioane sau alte ustensile de scris, cuiere.
Povestea: Vânatorii de balene, cutreiera marile în cautarea de balene pentru a le ucide si a
le lua în vasele lor. Ei le transporta pâna la tarm, unde vor fi procesate în statiile speciale.
Acesti vânatori sunt ostili miscarii conservatoare. Conservatorii nu cred în violenta, dar în
cazul unui atac se vor apara si vor interveni în activitatile vânatorilor de balene.
Cum se joaca: Balenele vor fi reprezentate de plasele de gunoi, care vor fi umplute cu
ziare sau doar cu aer, fiind legate bine. Fiecare balena va avea o pata alba (bucata de
hârtie) pe o parte, cu un mesaj secret scris pe ea. Jucatorii vor fi împartiti în doua parti:
vânatorii de balene si conservatorii. Ghizii sunt parte a Comisiei pentru salvarea
balenelor din cadrul ONU, fiind arbitri.
Fiecare patrula si Ghizii vor trebui sa se mute în “barca”, care va fi facuta dintr-un cerc de
sfori puternice, îndeajuns de mari pentru a permite patrulei sa umble (nu foarte usor)si
vor atasa cârligele de cineva sau toti jucatorii, în asa fel încât mâinile sa fie libere.
Spatiul care va fi utilizat va fi indicat de la începutul jocului. Fiecare parte va avea o
baza: statia balenelor pentru vânatori, spatiul conservator, pentru conservatori. Înainte ca
jocul sa înceapa sunt facute balenele si vor fi împrastiate în spatiul de joc. La unele
balene va fi mai greu de ajuns patrulele trebuind sa se gândeasca la solutii ingenioase
pentru a reusi sa le aduca în barcile lor. Conservatorii vor putea muta doar o singura
balena o data, încercând sa o aduca în spatiul lor. Vânatorii vor putea ataca barcile
conservatorilor care muta balene vii, sa le captureze încercând sa le proceseze. Balenele
vor trebui procesate în locul unde sunt gasite. O balena nu este moarta decât daca este
procesata, mesajul secret este decodat si scris pe pata (hârtie). Conservatorii pot interveni
în timpul procesului.
Balenele moarte pot fi duse catre statiile de balene. Câstigatorii sunt aceia care au cele
mai multe balene în baza lor la sfârsitul jocului.
O discutie despre problema balenelor ar fi binevenita înainte de începerea jocului.
4) Jefuitorul/prada
Acesta este un joc destul de complicat care îi va învata pe jucatori despre ceea ce
înseamna ecologie si lantul trofic. În introducerea jocului trebuie vorbit despre relatia
dintre ierbivore (animale care manânca iarba), omnivore (care manânca orice) si
carnivore (animale care manânca carne). De asemenea se va discuta despre strategiile pe
care cele trei tipuri de animale le aplica pentru a vâna si supravietui.
Materiale: 30 de inele ale vietii pentru “ierbivore” (descris mai jos), 10 inele ale
vietii pentru “omnivore”, 5 inele ale vietii pentru “carnivore”, 5 statii de apa, 5 statii de
mâncare, 45 carti de joc, un fluier, un pistol de apa maro si o fata pictata în verde si rosu.
(Aceste instructiuni sunt pentru un joc la care participa 5 de jucatori…daca exista un alt
numar de jucatori, atunci se va face o recorelare a numerelor existente in joc…)
Pregatirea: inelul vietii arata câte vieti au mai ramas unui jucator. Ierbivorii
primesc fiecare câte 10 vieti, omnivorele câte 5 vieti si carnivorele câte 2 vieti. Ceea ce
este cel mai bine pentru a reprezenta cercul vietii sunt bucati colorate de carton, gaurite,
care vor fi agatate de o teava. Ierbivorele vor primi 10 carti verzi, omnivorele vor primi 5
carti maro, iar carnivorele 2 carti rosii. De fiecare inel al vietii se va atasa câte o foaie
alba de hârtie.
Statiile de apa si mâncare vor fi usor facute, din bucati de carton pe care vor fi
scrise cuvintele “apa” si “mâncare”. De cartoanele care reprezinta statiile, vor fi atasate
câte un creion cu ajutorul unei ate. Fiecarei statii i se va atasa un creion de culoare
diferita. Când jucatorii vor vizita statiile de mâncare si apa, ei vor marca pe foaia alba cu
ajutorul creionului, faptul ca le-au gasit. Terenul de joaca va trebui sa fie cât mai mare
posibil. Se vor împrastia statiile de-a lungul terenului de joaca, iar doua dintre ele vor fi
puse în asa fel încât sa fie greu de gasit. Fiecare jucator va fi pictat pe fata dupa cum
urmeaza: ierbivorele – verde, omnivorele – maro, carnivorele – rosu.
Reguli: este un joc al supravietuirii. În acest fel, singurul mod de a câstiga este de
a ramâne viu pâna la sfârsitul jocului. Fiecare tip de animal (ierbivorii, omnivorii,
carnivorii) are cerinte si nevoi specifice care trebuie satisfacute pentru a supravietui. Cele
care intra primele pe terenul de joc sunt ierbivorele si vor avea avans 10 – 15 minute fata
de restul animalelor. Ierbivorele vor trebui sa gaseasca toate statiile cu mâncare si apa
pentru a supravietui. Urmatoarele care urmeaza sunt omnivorele. Ele vor trebui sa
gaseasca cel putin doua statii cu mâncare si toate statiile cu apa. De asemenea vor trebui
sa prinda cel putin 4 ierbivori pentru a supravietui. Ierbivorii care vor fi prinsi, vor fi
atinsi, ceea ce însemna ca omnivorele sau carnivorele vor lua o carte din inelul vietii care
apartine ierbivorilor. Urmatoarele care sunt trimise în teren sunt carnivorele. Ele trebuie
sa gaseasca toate statiile de apa si sa prinda cel putin 10 animale (indiferent de tipul lor).
În acest moment sunt necesari 5 jucatori neutri. Patru dintre ei vor fi trimisi ca
fiind Foc, Inundatie, Foamete si Înghet. Acesti jucatori vor putea atinge orice animal si
vor putea lua câte o carte a vietii o data. Obiectivul lor este de a omorî cât mai multe
animale posibil. Celui de-al cincilea jucator i se da pistolul cu apa. El este Barbatul.
Barbatul poate sa vâneze orice animal, neavând nevoie sa-l atinga pentru aceasta: daca un
animal este atins de apa din pistol, atunci el este considerat a fi prins si trebuie sa dea
Barbatului atâtea carti ale vietii câte cere acesta. Barbatul poate sa ia toate cartile vietii
ale oricarui animal pe care îl prinde, cu exceptia celui din urma. Când un animal ramâne
fara vieti, el va iesi din joc si va merge înapoi la punctul de start.
Se lasa jocul sa se desfasoare pentru cel putin o ora sau si mai mult daca este
posibil. La sfârsit fiecare jucator va fi chemat cu ajutorul unui fluier. Va fi necesara o
discutie de grup despre diferitele strategii care au fost aplicate de jucatori pentru a
supravietui. Totdeauna este interesant care au fost strategiile celorlalti jucatori, strategii
care pot fi aplicate si în viata reala. De exemplu: odata strategia unui carnivor a fost sa se
ascunda în spatele unei statii de apa si sa astepte ca alte animale sa vina sa bea. Leii,
crocodili si alti pradatori folosesc adesea aceasta strategie.
Alternative: Un jucator va fi ales sa fie Turbarea sau Boala. Jucatorul va trebui sa aiba
asupra lui un anumit numar de carti de joc galbene. Când “Boala” va atinge un jucator, ea
va lua o carte a vietii a respectivului jucator si o va înlocui cu o carte galbena. Daca
jucatorul infectat va atinge un alt animal, atunci “Boala” va lua doua carti ale vietii si
astfel îsi va raspândi mai departe turbarea. Invers, daca jucatorul infectat este atins de un
animal, atunci “Boala” va putea sa ia o carte a vietii a unui pradator si îsi va raspândi mai
departe boala. Când jocul se sfârseste, în discutii se va include si problema bolii, ce efect
a avut aceasta asupra animalelor. Daca se doreste ca jocul sa fie foarte greu, atunci
fiecarui animal îi va fi dat un nume! De exemplu: pentru ierbivori se poate folosi Lup,
Bufnita, etc. Ca parte a jocului de supravietuire, jucatorii vor trebui sa gaseasca un coleg
din specia lor si sa tranzactioneze “carti de reproducere”. Discutiile pot continua cu
problemele pe care animalele le au în procesul de supravietuire si reproducere.
Experienta inter-culturala
Familia ta a decis ca nu mai poate locui în România. Inexistenta locurilor de
munca bine platite si dificultatea de a gasi o slujba au determinat plecarea familiei tale
într-o alta tara. Familia ta a discutat în ce tara sa se mute si pentru ca un vecin de-al
vostru s-a mutat anul trecut în India, familia a decis sa se mute si ea în India. Membrii
familiei te-au ales sa pleci înaintea lor pentru a gasi un loc de munca si un loc de locuit,
dupa care te vor urma si ei peste 6 luni. A venit si ziua în care trebuie sa pleci, moment în
care trebuie sa-ti iei ramas bun de la familie si prieteni, iar în acest moment te afli în
avion asteptând decolarea. Persoana care sta lânga tine te întreaba: “Sunteti la prima
calatorie în India?” Raspunsul tau este: “Da”. Persoana spune: “Ce ati dori sa stiti despre
India?”
1. Scrie trei lucruri pe care le spui:
Ai avut un zbor foarte lin pâna în India. Când ai ajuns la vama, ai dat pasaportul
ofiterului vamal, acesta a dat mâna cu tine, îti spune ceva ce nu întelegi aratând spre un
alt ofiter, dupa care îti iei toate bagajele si le târasti spre locul respectiv. Nu întelegi nimic
din ce îti spune noul ofiter.
2. Ce simti?
În final ofiterii par a fi satisfacuti cu pasaportul tau, si îti este permisa trecerea în
aeroportul plin de oameni. Te uiti în jur si nu vezi pe nimeni care sa fie cât de cât
familiar. Familia vecinului care s-a mutat anul trecut, trebuia sa vina sa te întâmpine. Nu
gasesti pe nimeni.
3. Ce simti?
Ai asteptat 2 oare si nu ai idee ce ar trebui sa faci. Pur si simplu stai si astepti. Te uiti în
jurul tau la oameni cu haine ciudate si limba care suna ciudat si din care nu întelegi
absolut nimic.
4. Ce simti în timp ce privesti si auzi?
Se pare ca oamenii te privesc ciudat si încep sa te îngrijorezi asupra ce anume vei face
daca familia vecinului nu apare. În timp ce oamenii te privesc…
5. Ce anume crezi tu ca gândesc ei?
În sfârsit apare familia pe care o asteptai, cu o multime de explicatii care sa justifice
întârzierea. Ei te iau spre casa lor, loc unde ti se spune ca poti sta doar pentru câteva zile
pâna îti vei gasi un loc de munca si un loc unde sa stai.
6. Ce simti?
7. Ce anume vrei sa spuna ei?
Membrii familiei îti spun ca cunosc un loc unde se fac angajari si te vor duce acolo a
doua zi în speranta ca-ti vei gasi un loc de munca.
8. Ce fel de slujba te astepti sa gasesti?
Compania spune ca îti va acorda o slujba si ca vei putea începe sa lucrezi a doua zi. Este
vorba de o fabrica de pantofi, unde va trebui sa tai pielea pentru vârful pantofilor. Stai
lânga o masina care are niste lame foarte ascutite, iar daca nu vei folosi lamele cu atentie
vei distruge pantoful si va exista posibilitatea de a te rani foarte grav. Nu esti sigur ca ai
înteles bine ceea ce trebuie sa faci, pentru ca persoana care ti-a explicat ce trebuie sa faci
nu vorbea foarte bine engleza si ti-a fost foarte greu sa întelegi. Când erai acasa în
România lucrai la birou si nu trebuia sa stai la serviciu toata ziua. La noul tau loc de
munca prezenta pe toata durata zilei este obligatorie.
9. Expune pe scurt impresiile primei tale zile.
Colegii din fabrica nu sunt foarte prietenosi pentru ca nu vorbesti limba lor îti este foarte
greu sa-ti faci noi prieteni.
10. Expune eforturile tale:
Ai cautat un loc unde sa stai, pentru ca nu este suficient spatiu la prietenii tai. Ai doua
alegeri. Te poti muta cu o familie care este din România, sau te poti muta cu o familie
care este din India.
11. Care familie o alegi si de ce?
Seara iei ore de limba indiana si încerci din rasputeri sa înveti limba, însa îti este foarte
greu pentru ca sunt o multime de dialecte si este foarte greu de învatat totul. Îti dai toata
silinta dar îti dai seama ca nu vei învata niciodata noua limba. Într-o dimineata mergi la
munca si afli ca exista o noua regula care interzice folosirea limbii engleze. Singura
limba acceptata este cea indiana.
12.a. Care este primul tau gând?
12.b. Când te vei gasi încalcând regula?
Craciunul se apropie cu repeziciune. Familia ta nu va fi cu tine, dar familia cu care
locuiesti este foarte prietenoasa si te va ajuta sa treci peste Craciun.
12. Descrie doua momente în care ti-a fost dor de casa.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s