Jocuri de rol | Training si Formare Profesionala

Jocuri de rol

Interpretarea rolurilor este o metoda activa de învatat, bazata pe explorarea
experientei participantilor, dându-le un scenariu, unde fiecare persoana din grup are un
anumit rol în piesa. Punctul cel mai important este sa se discute si sa se învete mai multe
din experienta celorlalti.
1) “Legaturile relationale între organizatiile minoritare”
Foarte adesea le cerem azi celor din jurul nostru sa fie toleranti cu noi. Ne
întrebam cât de toleranti suntem., care ne sunt limitele tolerantei si dece? Care ne sunt
originile comportamentului nostru fata de alti oameni? Aceasta metoda este despre
explorarea experientelor existente, discutii despre limitele tolerantei, relatii între diferite
minoritati, discriminari, promovarea solidaritatii.
Materialele necesare :
Copii ale situatiilor si rolurilor pentru actori.
Marimea grupului :
10 – 15
Se poate face si în mod numeric mare, dar aceasta va reduce mult numarul
participantilor de a reduce oportunitatile de a fi în ipelea celuilalt. Mai poate fi realizat cu
un numar minim de 5 participanti. În acest caz puteti folosi o camera video pentru a filma
exercitiul si rulati-l participantilor înainte de a începe discutia.
Timpul :
45 – 50 de minute de exercitiu. Timp aditional ar trebui planificat pentru o pauza
de cafea. Pauza de cafea ar trebui sa fie dupa ce s-a realizat scenariul, pentru a li se da
paticipantilor oportunitatea de a iesi pentru moment din personalitatea rolurilor înainte de
discutie.
Pas – cu – pas :
Situatia :
Un tânar homosexual din orasul tau a fost atacat de un grup violent de tineri
vagabonzi, dupa miezul noptii, în timp ce venea de la un club de homosexuali. A fost
ranit grav si acum este în spital. Dupa incident, asociatia homosexualilor din orasul tau a
facut o scrisoare ce a trimis-o unor organizatii minoritare penru a anunta o întâlnire
publica pentru a contraveni unor asemenea acte în orasul tau.
Politia nu a demonstrat nici un interes în a gasi agresorii.
Rolurile :
2 reprezentanti ai organizatiei de homosexuali
1 reprezentant al organizatiei roma
1 reprezentant al organizatiei de imigranti africani
1 reprezentant al bisericii catolice locale
Rolurile pot fi schimbate în functie de obiectivele sesiunii. Ati putea prefera sa va
trasati sarcinile rolurilor înca înainte, despre cum ar trebui acestea jucate.
Reflecatarea si evaluarea :
?? A fost un exercitiu greu?
?? Cum s-au simtit actorii?
?? Care au fost observatiile celorlalti?
?? Cât de mult este reflectata realitatea în care traim?
?? Care sunt problemele concrete ce reies din acest exercitiu?
?? Cum putem noi sau organizatiile pe care le reprezentam sa contribuim la
solutoinarea acestor probleme?
Efectele acestei metode :
Acest joc a fost dezvoltat de Alexandra Raykova and Antje Rothemund pentru o
sesiune de schimb intercultural a Cursului de Pregatire de lunga durata “Participare si
Civilizatie” 1998. A fost folosit pâna si la un atelier de relatii minoritare sau majoritare
unde au fost doar 5 participanti si deci nimeni nu a fost observator. Acesta a dus la idea
de a folosi o camera video care a prelungit sesiunea astfel încât participantii sa
urmareasca filmul înainte de discutie. Participantii din grup au fost: un imigrant african,
un kurd din Danemarca, un tigan din Suedia, un turc din Belgia si o tânara din Finlandia.
Rolurile au fost jucate precum sunt în lista urmatoare :
Kurdul si tiganul – reprezentanti ai organizatiei homosexualilor
Un emigrant african – reprezentat de organizatia romilor
Femeia finlandeza – imigranta africana
Homosexualul turc – reprezentantul bisericii catolice.
Subiectele discutate au fost: homofobia, discriminarea, rasismul, limitele
tolerantei, relatiile dintre majoritate si minoritate, de asemenea si între grupuri minoritare
diferite.
Lasati acest exercitiu sa va provoace creativitatea – astfel încât sa puteti realiza un
alt scenariu dupa o alta idee.
2) GHICI CINE VINE LA CINA?
I-ati vazut vreodata pe Spencer Tracy si pe Katherine Hepburn cinând
împreuna?Probabil ati fost prea mici când a aparut filmul. Dar niciodata nu e prea
tîrziu!
Aceasta activitate se poate desfasura sub forma unei scenete.
TEME
?? Stereotipuri, prejudecati si discriminare.
?? Transmiterea prejudecatii cu ajutorul procesului de socializare si educatie.
?? Cum sa rezolvam conflictul.
SCOPURI
?? Analiza mesajelor pe care le-am primit de la familie despre oameni cu un fond
cultural si social diferit de al nostru.
?? Analiza valorilor care se ascund în spatele acestor mesaje.
?? Sa fim constienti de rolul pe care îl are familia în transmiterea valorilor societatii
TIMPUL
45 min
MARIMEA GRUPULUI
Minim8 persoane
PREGATIRE
?? Copii ale role-cardurilor
Hartie si pixuri pentru observatorii speciali.
INSTRUCTIUNI
1. Explicati grupului ca acesta este un exercitiu pentru explorarea rolului familiei in
transmiterea de imagini despre persoanele care apartin altor grupuri sociale sau culturale.
2. Cereti 4 voluntari pentru roluri (de preferat 2 voluntari de acelasi sex )si alti 4 care sa
fie observatori speciali. Restul grupului raman observatori generali.
3. Spuneti fiecarui observator sa-l observe pe un voluntar si sa ia aminte de toate
argumentele folosite. Hotarati cine poate sa observe. 4. Dati fiecarui voluntar cartea de
joc si lasati-i 2-3 minute sa-si intre in rol.
5. Pregatiti scena:puneti 4 scaune in semicerc si spuneti-le ca aceasta este camera de zi a
unei case si va vor asista la o discutie in familie. Dati semnalul exemplu bateti din
palme, pentru a incepe exercitiul.
6. Va trebui sa va hotarati cat va dura exercitiul depinzand de cat de bine se desfasoara.
15 minute e de ajuns. Dati un semnal clar pentru a indica sfarsitul exercitiului.
EVALUARE SI CHESTIONARE
Incepeti examinarea intrebandu-i pe actori cum s-au simtit. Apoi fiecare observator va
citi argumentele folosite de fiecare actor pentru a-i convinge pe ceilalti. Urmati o
discutie generala cu toti. Puteti intreba: Au fost argumentele asemanatoare cu cele pe
care le-ati auzit in familiile voastre?
Ar fi existat vreo diferenta daca in loc sa fie de culoare prietenul sa fie de aceeasi rasa cu
fata?
Ar fi fost lucrurile diferite daca, in loc ca fata sa-si aduca prietenul acasa baiatul ar fi
adus fata acasa? Ce s-ar fi intamplat daca fata ar fi spus ca are o relatie cu o alta fata? Dar
daca baiatul si-ar fi prezentat iubitul? Credeti ca asemenea conflict e normal in zilele
noastre, sau e ceva trecut? Vi s-a intamplat acest lucru sau cunoasteti pe cineva care s-a
confruntat cu o asemenea provocare?
SFATURI pentru CEL CARE FACILITEAZA LUCRURILE
Daca grupul este deja familiar cu acest tip de exercitii nu mai sunt nevoie de instructiuni,
dar e important de mentionat ca jocul unui rol e diferit de interpretarea lui. In jocul unui
rol suntem noi insine prezentand un rol sau atitudine predeterminata; interpretarea unui
rol inseamnaca intrupam un personaj diferit de persoana noastra. De aceea nu e o
problema de dramatizare ci de reprezentare si explorare a unei atitudini sau a unui rol.
Daca credeti ca rolurile sunt prea formative sau ca nu au nici o legatura cu realitatea pe
care o prezentati puteti face singuri cartile de joc care sa contina patru atitudini normale
tipice pentru familiile din cultura voastra. Daca doriti
sa adaptati ideea si sa scrieti si alte roluri o puteti face. Activitatea e adaptabila
culturii si realitatii sociale a participantilor. Daca o persoana de culoare e considerata a fi
exotica pentru faptul ca in zona nu exista oameni de culoare, atunci prietenul fetei poate
fi musulman sau daca familia e catolica, introduceti un evreu.
SUGESTII pentru URMARE/CONTINUARE
Daca vreti sa explorati in continuare reactiile si atitudinile oamenilor de diferite
nationalitati prestati activitatea “eurorail a la carte”. Cat de intelegatori si deschisi
sunteti cu oamenii car sunt diferiti?Descoperiti cat de dificil poate fi in practica sa fi atat
de tolerant pe cat vrei. CARTILE DE JOC(a fi copiate pentru participanti)
FIICA
Ai hotarat sa-ti infrunti familia si spune-le ca vrei sa te muti cu prietenul tau de culoare.
Situatia
Incepeti exercitiul. Iti anunti familia ca vrei sa locuiesti cu prietenul tau, care e de
culoare. Incearca sa-ti aperi hotararea si argumenteaza ca vrei sa iei o pozitie pentru a te
opune prejudecatilor fata de relatiile dintre tinerii de origine diferita.
MAMA
Fiica ta are un prieten de culoare cu care are o relatie foarte apropiata.
SITUATIA
Va iubiti fiica foarte mult dar nu intelegeti cum a putut sa va faca un asemenea lucru. Va
sprijiniti sotul in tot ce zice. Nu va amenintati fiica, mai degraba va e mila de durerea
pe care v-o provoaca. Credeti ca baiatul de culoare o abandoneaza si va suferi mult.
FRATELE MAI MARE
Sora ta are un prieten de culoare cu care are o relatie stransa.
SITUATIA
In principiu nu-ti pasa daca sora ta iese cu un prieten de culoare si de fapt tu aperi dreptul
oamenilor de a fi liberi. in relatiile cu alti oameni. Totusi, cand mama iti spune ca e
probabil sa-ti abandoneze sora, incepi sa te gandesti sa ar putea sa se foloseasca de ea.
Iti arati grija si vrei sa-ti aperi sora.
TATAL
Fiica d-voastra are un prieten de culoare cu care are o relatie foarte stransa.
SITUATIA
D-voastra reprezentati autoritatea in casa, nu sunteti de acord cu relatia fiicei
voastre. Reprezentati tendinta generala moral si va pasa de ce spun oamenii. Nu va
considerati rasist, dar faptul ca fiica d-voastra se marita cu baiat de culoare e ceva diferit.
Ganditi-va la un tata sever si argumentati precum el ar face.
3) ETICHETE
Conteaza ce spun si ce gandesc altii de tine?
SUBIECTE DE DISCUTAT
Efectele stereotipizarii
SCOPURI
-explorarea relatiei dintre ceea ce astepata de la noi si cum ne comportam
-cresterea informarii efectului comportamentului nostru asupra altora.
-discutarea efecteor stereotipizarii oamenilor
TIMP
-45 min.
MARIMEA GRUPULUI
10 persoane
PREGATIREA
-etichete simple si albe care se lipesc de 5 cm/2cm 1/ persoana din grup.
-scrie o caracteristica a fiecarei etichete ex: iresponsabili, spiritual, prost, destept,
neindemanatic.
-hotaraste o munca pentru grup exemplu sa deseneze un poster impreuna, sa organizeze
un eveniment, sa mute mobila sau sa aiba o discutie, de exemplu intreaba: Daca ar veni
in orasul nostru o trupa frumoasa ai vrea sa mergi sa-i vezi?
INSTRUCTIUNI
1)Pune o eticheta pe fruntea fiecarui jucator dar ei nu trebuie sa vada ce scrie pe ele.
2)Explica munca grupului: Spune-le clar ca dupa ce intreprind munca trebuie sa-i trateze
pe fiecare dupa eticheta. De exemplu : daca cineva are eticheta “lenes” pe fruntea lui,
toata lumea trebuie sa-l trateze ca si cum ar fi lenes(dar fara a rosti cuvantul de pe
eticheta)(a nu se permite acest lucru). Jucatorii trebuie sa faca eforturi pentru a-si
continua activitatea si sa-i trateze pe ceilalti dupa cum spune eticheta 4. La sfarsit
jucatorii pot ghici, dar nu acesta este scopul principal al jocului
EVALUARE
E important ca jucatorii sa aiba timp sa spuna ce au de zis. Incepe prin a intreba
daca au putut ghici eticheta si apoi treci la alte aspecte ale activitatii Cum s-au simtit
fiecare persoana in timpul activitatii? A fost greu sa-i tratezi dupa eticheta? S-a cumportat
cineva dupa eticheta, adica cel care era etichetat ca si “spiritual” a spus glume si s-a
comportat mai increzator?S-au persoana lenesa s-a comportat ca atare si nu si-a ajutat
participantii? Cum ii etichetam pe oameni in viata reala?Cum ii afecteaza si cum ne
afecteaza felul in care ii consideram? In viata de zi cu zi pe cine numim dupa eticheta?
Sunt valide?
INDICII pentru CEL CARE FACILITEZA SITUATIA
Ai grija cum grupezi oamenii cu caracteristici. De ex, daca un membru al grupului e mai
lenes nu e bine sa-i dai aceasta eticheta. Scopul jocului nu e sa descoperim pareri
personale despre ceilalti din grup. Acest lucru poate fi destructiv si trebuie evitat. Sa fii
constient ca acset joc poate genera emotii
puternice.
SUGESTII pentru CONTINUARE
Fii atent la cine ce face, incearca sa rotesti rolurile si responsabilitatile si presupune si e
bun la un anumit punct? Poate vrei sa mergi mai departe la activitatea IN BLOCUL
NOSTRU si sa examinezi
o problema comuna cauzata de etichetare si stereotipizare si incearca sa explorezi cai de
gasire a unei solutii fericite. Altenativ, daca ati discutat despre etichetarile pe care le
facem asupra imigrantilor care vin sa traiasca in comunitatea noastra poate veni sa
folosesti. REFUGIATII pentru a afla mai multedespre realitatea situatiei. Aceasta
activitatea e bazata pentru ideea fondata in Pachetul Resurselor Curiculare: culturi si
moduri de viata, serviciul educational Dorset, Dorset, Anglia.
4) REGULILE JOCULUI
Toate organizatiile trebuie sa aiba reguli si membrii trebuie sa tina unul la altul. Dar,
tot timpul sunt corecti unii cu ceilalti?Sunt corecti fata de minoritate?
SUBIECTE DE DISCUTAT
?? Relatiile majoritate-minoritate
?? Putere si autoritate
?? Excluderea minoritatilor de la accesul la resurse si oportunitati
SCOPURI
?? Inceperea discutiei despre regulile din societate si situatia majoritatilor si
minoritatilor
?? Experimentarea discriminarii
?? Experimentarea puterii si lipsei de putere
TIMP
2 ore, o sesiune. Stabileste limita.
MARIMEA GRUPULUI
oricare
PREGATIREA
-etichete de hartie colorate cu 2 culori diferite ex, galben si verde;
-banda si ace;
-scrie o lista cu 6-8 reguli potrivite pe o bucata de hartie, de exemplu
PERSOANE CU ETICHETE VERZI
-nu trebuie sa stea pe scaun
-sa nu stea impreuna cu mai mult de o persoana
-nu trebuie sa vorbeasca cu “un galben” numai daca acesta i se adreseaza
-nu trebuie sa aiba acces la echipament fara permisiune speciala
PERSOANELE CU ETICHETE GALBENE
-au prioritate la tabel si la alte jocuri cu tabele
-au prioritate in alegerea muzicii
-au acces liber la orice echipament de care au nevoie
-au dreptul la bautura gratuita sau ciocolata la sfarsitul sesiunii daca tin la reguli
INSTRUCTIUNI
1. Imparte etichetele la intamplare si spune-le sa le poarte tot timpul. Toti din grup
trebuie sa aiba una.
2. Pune regulamentul pe un loc proeminent si spune-le ca trebuie sa fie observate fara
exceptie.
Aceasta sesiune trebuie sa fie cat se poate de normala.
EVALUARE SI CHESTIONARE
Asigura-te ca au timp destul pentru chestionare. Intreaba ce parere au despre joc si ce au
invatat. Intreaba:
Cum te-ai simtit ca “galben” sau “verde”?
Care a fost cel mai bun/rau lucru cand ai fost “galben” sau “verde”?
A incercat cineva sa-si schimbe eticheta?
Ce tipuri de discriminare se intampla in viata de zi cu zi?
Cine are puterea sa faca reguli?
Cat de democratica e organizarea organizatia ta?
Ce poti face ca sa promovezi democratia in organizatia ta, in comunitatea locala,
in societatea ta la nivel regional sau national?
INDICII pentru FACILITATOR
Pregateste regulile cu grija inainte pentru a pastra controlul asupra jocului. Fii atent cine
e in care grup. Poate vrei sa manipulezi conducerea fiecarui grup dar jucatorii nu trebuie
sa sti acest lucru. Aceasta activitate poate genera emotii puternice. Acest tip de activitate
se potriveste in cursuri si seminarii. E important sa aiba o limita bine definita de ex 2 ore
sau o sesiune si ca inainte de evaluare participantii sa-si iasa din rol. Daca vrei sa
adancesti problema minoritatemajoritate poti aranja astfel incat sa existe o majoritate de
oameni cu etichete galbene si minoritate cu altele verzi.
SUGESTII pentru CONTINUARE
Revizuie regulile grupului sau organizatiei. Sunt corecte pentru fiecare membru? Sunt
potrivite pentru fiecare care vrea sa intre in organizatie sau grup?Uita-te la cine regulile si
cine detine puterea si vezi daca pot fi impartasite. Poti intreba cum ar fi o societate mai
corecta sau cum ar fi o societate ideala si gandeste-te ce ne opreste sa o realizam. O poti
asocia cu “BALOANE”
1) Soarecele si pisica
Jucatorii trebuie sa stea în cerc. Doi oameni sunt alesi, unul va fi pisica iar celalalt
soarecele. Obiectivul jocului este ca soarecele sa prinda pisica în interiorul cercului.
Acest lucru se poate realiza atunci când soarecele alerga printre 2 oameni, acestia,
oamenii, îsi dau mâinile, pisica nemaiputând trece. Jocul se poate repeta cu o noua pisica
si un nou soarece
2) Prinzând coada dragonului
Un dragon este format dintr-un sir lung de oameni care îsi pun mâinile pe umerii
persoanelor care se afla în fata lor. Primul din rând este capul dragonului. Ultimul din
rând este coada dragonului, dornic de a se misca la stânga sau la dreapta pentru a scapa
de urmarirea capului dragonului. Pâna când semnalul “Start!” nu este dat dragonul trebuie
sa fie în linie dreapta. Cineva din grup numara “Un, doi, trei, start!”. La semnalul de
“Start!” capul dragonului fuge spre coada încercând sa o prinda. Întregul corp trebuie sa
se miste cu capul fara sa se rupa. Daca capul reuseste sa atinga coada, el poate ramâne în
continuare capul dragonului. Daca corpul se rupe înainte ca capul sa prinda coada, capul
devine coada si urmatorul în rând devine capul dragonului. Actiunea se petrece asa, pâna
când toata lumea va fi capul dragonului.
.
3) Oua colorate
Un jucator este ales a fi vulpea. O alta persoana este aleasa sa fie gaina. Restul
jucatorilor vor fi ouale colorate. Vulpea trebuie sa stea departe de gaina si de ouale ei în
asa fel încât sa nu poata sa le auda. Gaina desemneaza culoarea fiecarui ou soptindu-le
fiecaruia în parte, la ureche, culoarea pe care o reprezinta. Ouale se aliniaza în fata gainii.
Vulpea vine în spatele gainii si se comporta ca si cum ar bate la usa. Gaina raspunde:
“Cine este?”, vulpea raspunde: “Este vulpea”. Gaina spune: “Ce doresti?”, vulpea spune:
“Oua colorate”. Gaina spune: “Nu am nici unul”. În acest moment toti jucatorii care sunt
oua râd zgomotos. Vulpea spune:” Îi aud râzând” iar gaina raspunde: “Ok, ce culoare
doresti?”. Vulpea începe sa ghiceasca culori. Când ghiceste o culoare care este atribuita
unui ou, respectivul începe sa fuga. Daca vulpea prinde oul, atunci o noua gaina si o noua
vulpe este aleasa. Daca vulpea nu prinde oul pâna când acesta ajunge înapoi la gaina , ea
trebuie sa ghiceasca o noua culoare si sa prinda oul urmator. Totusi, de fiecare data când
vulpea trebuie sa ghiceasca un nou ou ea trebuie sa bata la usa, iar conversatia se poarta
de fiecare data.
4) Ciori si cocori
Se împart jucatorii în doua echipe egale. O echipa este cea a ciorilor iar cealalta
este cea a cocorilor. Echipele stau fata-n fata asezate în linie la o distanta de aproximativ
2 metri. Se da cu banul si daca iese cap se striga ciorile. Când se striga ciorile acestea vor
începe sa zboare, fiind urmate de cocori. Daca unul din cocori reuseste sa ajunga în zona
de siguranta el este liber. Daca vre-un cocor este atins, el intra în echipa ciorilor.
5) Elfi, Uriasi, Vrajitori
Acest joc este bazat pe aceleasi conceptii ca si jocurile: piatra, hârtia, foarfecele.
În acest joc elfii îi bat pe vrajitori (ei pot sa alerge printre picioarele lor), uriasii îi bat pe
elfi (calca pe capurile lor), vrajitorii îi bat pe uriasi (pentru ca sunt mai destepti).
Participantii trebuie sa se împarta în doua grupe. Fiecare grupa trebuie sa aleaga semne
reprezentative. Echipele stau fata-n fata, paralel, la o distanta de 2 metri una de cealalta,
în linie dreapta. Ambele grupe vor striga “Elfi, Uriasi, Vrajitori,….” (semnul ales/strigat
va merge într-un loc anume). Jucatorii care câstiga vor urmari cealalta echipa, pâna la
baza lor, încercând sa-i prinda. Jucatorii care sunt atinsi vor trece în echipa adversa.
Obiectivul jocului este de a aduce pe toata lumea în propria echipa. Actiunile sunt: Elfii –
Asezat pe pamânt, jucatorii îsi pun câte un deget pe fiecare parte a capului ca si cum ar fi
niste urechi imaginare. Uriasii – stând pe vârfuri, se întind mâinile deasupra capului.
Vrajitorii – jucatorul se întoarce 90 de grade spre stânga. Mâna dreapta se întinde în fata
iar mâna stânga se pune pe umarul stâng. Degetele se vor misca, ca si cum s-ar face o
vraja. Daca ambele echipe fac acelasi semn, atunci se ajunge la situatia de egalitate. (se
alege din nou!)
6) Fermierul si cioara
Cerinte: sase obiecte cum ar fi farfurii de hârtie, plase de fasole, cutii mici. Se
împart jucatorii în echipe egale, fiecare echipa fiind situata în spatele liniei de start sau a
celei de sosire, cu fata la perete la o distanta de 6 metri jumatate. Primul jucator din
fiecare echipa este fermierul, al doilea este cioara, al treilea fermier, al patrulea este
cioara si asa mai departe. La un semnal, primul fermier din fiecare echipa ia semintele
(plasele cu fasole) si le pune la intervale egale, începând de la linia de start pâna la cea de
sosire. El fuge înapoi si îl atinge pe cel de-al doilea jucator, cioara. Cioara trebuie sa sara
peste fiecare samânta, sa atinga linia de sosire, sa schimbe piciorul , sa sara înapoi si sa
culeaga semintele. Da semintele jucatorului numarului 3, un fermier, care merge înapoi
sa le planteze si asa mai departe. Echipa care termina prima câstiga. Se va juca din nou
însa de data acesta ciorile vor fi fermierii.
7) Ora mesei
Cerinte: bucati mici de hârtie, alune sau bomboane. Participantii trebuie împartiti
în grupuri mici de cel putin 4 oameni. Fiecare grup trebuie sa fie un animal diferit si sa
decida sunetul care îl va face. Grupurile trebuie sa-si aleaga un lider. Obiectivul jocului
este ca jucatorii din fiecare grup sa încerce sa colecteze cât mai multa mâncare. La
cuvântul “start”, jucatorii încep sa se uite dupa mâncare. Singurii care pot lua mâncare
sunt liderii grupurilor, dar ei nu pot lua orice mâncare doresc. Restul echipei se uita dupa
mâncare iar când o gasesc se urca pe ea sau stau lânga ea si încep sa faca sunetul
animalului ales pâna când liderul vine sa o ia. Odata ce mâncarea este luata de lider,
jucatorii vor cauta dupa o alta mâncare. Echipa care ia cea mai multa mâncare câstiga.
8) Fructe si legume
Se împart participantii în doua grupuri mari. Un grup va lua nume de legume iar
celalalt de fructe. În fiecare grup mare, 2 sau 3 jucatorii vor avea aceleasi nume de
legume sau fructe. Jucatorii se amesteca si formeaza un mare cerc, stând jos. Liderul,
jucatorul “special”, sta în centru. El striga “Boabele de mazare si merele trebuie sa
schimbe locurile” . În timp ce jucatorii fac acest lucru, jucatorul “special” va încerca sa se
aseze pe un loc vacant. Daca el reuseste, jucatorul care ramâne pe din afara devine
“specialul”.
9) Vulpea si iepurele
Jucatorii sunt împartiti în echipe de câte 3 jucatori si sunt împrastiati în grupuri
de-a lungul terenului de joaca. 2 din cei 3 jucatori care alcatuiesc o echipa, formeaza o
“casa” stând fata-n fata tinându-se de mâini. Cel de-al treilea va fi iepurele si va sta în
casa. În afara grupurilor formate din trei jucatori vor exista 2 jucatori în plus, un iepure
vagabond si o vulpe. Vulpea începe jocul urmarind iepurele vagabond de jur împrejur
printre grupuri. Când iepurele a obosit, el poate intra într-una din case, iar iepurele care
era în casa respectiva va iesi si va fi urmarit de vulpe. Când vulpea prinde iepurele,
acestia vor schimba locurile.
10) Fantoma
Trei sau patru jucatori sunt alesi sa fie fantomele. Restul jucatorilor trebuie sa se
împrastie peste terenul de joaca si sa aleaga un loc în care sa stea. Toti jucatorii trebuie
sa-si închida ochii. Fantomele vor bântui deasupra terenului de joaca. Ele vor încerca sa-i
omoare pe jucatori stând în spatele lor timp de 10 secunde, fara ca acestia sa îsi dea
seama. Daca acest lucru se întâmpla, ca jucatorii sa fie “omorâti”, atunci fantomele îi vor
atinge pe cap, jucatorii asezându-se pe jos, în tacere. Daca o persoana suspecteaza ca o
fantoma se afla în spatele ei, ea va întreba: “Este o fantoma în spatele meu?”. Daca are
dreptate, jucatorul va deveni fantoma. Daca greseste jucatorul va iesi din joc si se va
aseza pe jos. Este un joc minunat si te ajuta sa calmezi întregul grup.
11) Calul si mingea calareata
Cerinte: o minge
Jumatate dintre participanti sunt cai iar cealalta jumatate sunt calaretii. Calaretii
încaleca si li se da o minge pe care trebuie sa o paseze între ei. Daca gresesc sau daca
urmatoarele se întâmpla: 1) Calaretul care nu reuseste sa loveasca mingea, fuge dupa ea
si o prinde, dupa care striga “Stop” ceea ce înseamna ca caii care si-au schimbat calaretii
si alergasera, trebuie sa mearga la un loc anume; daca calaretii arunca si lovesc unul din
cai, calaretii vor calari din nou, iar daca vor gresi, caii vor deveni calareti. 2) De câte ori
un calaret nu reuseste sa loveasca mingea, imediat toti calaretii vor deveni cai, iar caii
calareti. Acest lucru se repeta de câte ori nu se reuseste lovirea mingii.
12) Eu sunt capitanul
Cerinte: o minge. Jucatorii sunt numarati, într-un cerc, iar capitanul sta în centru.
Capitanul spune: “Eu sunt Capitanul si mi-am pierdut palaria si cred ca numarul cutare o
are”. Apoi Capitanul arunca mingea spre respectiva persoana. De îndata ce mingea a fost
prinsa, persona trebuie sa spuna “Cine d-le/d-na, nu eu d-le/d-na “, înainte de a spune
Capitanul “Înapoi la capatul liniei”. Daca jucatorul nu-si spune replica în timp util atunci
el trebuie sa mearga la sfârsitul sirului de numere si toata lumea va sari un numar. Daca
jucatorul spune “Cine d-le/d-na, nu eu d-le/d-na ” înainte de replica Capitanului, atunci
Capitanul va continua conversatia spunând “da, tu d-le/d-na”. Capitanul întreaba “Daca
nu tu d-le/d-na, atunci cine?”. Jucatorul raspunde “Numarul d-le/d-na?” si arunca mingea
spre jucatorul respectiv. Jocul poate fi simplificat prin înlocuirea numerelor cu nume.
13) Jamaquack
Jamaquack sunt pasari rare din Australia. Fiind de acolo de jos, ele totdeauna stau
aplecate, cu mâinile apucând gleznele sau gambele, târându-se în spate. Sunt de
preferinta pasari nocturne, iar când sunt la lumina zilei, întotdeauna încearca sa
hoinareasca pe undeva. Numai o treime dintre jucatori pot fi jamaquacksi o data. Restul
jucatorilor formeaza un tarc de jamaquacks, tinându-se de mâini fiind orientati cu fata
spre interior. Doi jucatori creeaza o gaura în tarc, lasându-si mâinile jos. Jamaquacksi
strânsi în mijlocul cercului, stau unul lânga altul, macaind si vor merge cu spatele, cu
ochii închisi, încercând sa-si gaseasca drum afara. În timp ce pasarile încearca sa scape,
cei din cerc vor face tot ce le sta în putere sa-i adune pe jamaquacksi, împingându-i usor
cu genunchiul pe cei care sunt pe punctul de a scapa. Odata ce au reusit sa iasa din cerc,
jamaquacksi se vor putea ridica si vor putea deschide ochii, continuând sa macaie în
continuare pentru ca ceilalti jamaquacksi, care au ramas înauntru, sa poata sa-si dea
seama unde este gaura în cerc.
14) Cavaleri, cai si calareti
Jocul este similar cu dansul scaunelor, ceea ce înseamna ca în momentul în care
muzica se opreste trebuie facuta o actiune. În acest joc sunt formate doua cercuri egale,
unul dintre cercui fiind situat în celalalt. Persoanele din cercul din interior vor forma
perechi cu persoanele din cercul din exterior si vor ramâne perechi pentru tot restul
jocului. Cercul din interior se va misca în sensul acelor de ceasornic batând din palme iar
cercul din exterior de asemenea va bate din palme miscându-se în directie opusa. Când
liderul striga Caii, jucatorii respectivi vor înceta sa bata din palme si vor alerga în
cautarea partenerului. Odata împreuna, unul din parteneri va merge în patru labe fiind
calul, iar celalalt partener va fi calaretul. Ultima echipa care va trebui sa faca o actiune la
alegerea lor, care sa implice un cal si un calaret. Odata cu asta, jocul va continua în
acelasi mod ca si înainte. Daca este strigat Cavaleri, un partener va sta pe genunchii
celuilalt partener. Partenerul pe care se sta, va avea un genunchi ridicat, cel pe care se sta,
iar celalalt va fi pus pe jos pentru sprijin. Daca este strigat Calareti, unul din parteneri îl
va ridica pe celalalt partener în brate. Totusi un picior ridicat de catre partener este
îngaduit (în ideea ca partenerii sunt prea grei).
15) Cavalerii mesei rotunde
Cerinte: inelul hoola si o sabie. Jucatorii trebuie sa se pozitioneze într-un cerc cu
un cavaler în miscare, cu o sabie. Cavalerul încearca sa atinga pe cineva din cerc cu
sabia, sa fuga la mijloc, sa puna sabia pe masa (inelul hoola) si sa fuga înapoi la locul lor
din cerc fara sa fie atinsi de sabie. Persoana atinsa trebuie sa alerge dupa cavaler, sa ia
sabia de pe masa si sa încerce sa-l atinga înainte ca acesta sa ajunga înapoi la locul sau
din cerc, altfel ea (persoana) va deveni noul cavaler. Daca dintr-un motiv oarecare sabia
nu cade pe masa, restul jucatorilor trebuie sa strige “Sabia nu este pe masa!”. Acest lucru
înseamna ca jocul este întrerupt si cavalerul va trebui sa încerce din nou.
16) Limonada
Grupul este împartit în doua echipe. Echipa A: actori, echipa B: cei care ghicesc.
Actorii se gândesc la un loc geografic si la o ocupatie în legatura cu locul ales. Dialog
între A si B:
A: Acum venim. B: De unde? A: De la New Airlines. B: Care este numele tau? A:
Limonada. B: Care este ocupatia ta? A: Este în felul urmator.
În acest moment echipa A va mima ocupatia lor. Grupul B are la dispozitie 3 încercari
pentru a ghici. Daca grupul B ghiceste corect atunci grupul A trebuie sa fuga spre o linie
de siguranta fara sa fie atinsi de jucatorii grupului B. Daca toate cele 3 încercari ale
grupului B de a ghici vor fi incorecte, acesta va trebui sa alerge spre o linie de siguranta
fara a fi atinsi. Orice jucator care este atins va trebui sa schimbe echipa.
17) Mica fantoma singura
Unei fantome singure i-ar face bine o companie. Ea vrea sa-si faca un prieten
fantoma.. Un jucator va fi ales sa fie mica fantoma singura. Ea va sta pe un scaun, într-o
casa bântuita. Se va indica un spatiu anume pentru acest scop. Ceilalti jucatori vor rosti
versurile si se vor furisa în casa bântuita. Ei vor sâcâi fantoma. Fantoma va încerca sa-i
prinda pe jucatori numai daca acestia se afla între granitele casei bântuite. Cei care vor fi
prinsi se vor alatura fantomei în încercarea acesteia de a-i prinde pe ceilalti. Ceilalti
jucatori vor continua sa intre în casa si sa sâcâie fantoma si vor avea grija sa nu fie prinsi.
Ultimul jucator prins este câstigatorul si el va putea fi mica fantoma singura în jocul
urmator.
18) Capcana pentru soareci
Participantii trebuie sa fie împartiti în doua grupuri. Un grup este capcana iar
celalalt este soarecele. Capcana va sta în cerc, cu mâinile în aer. Liderul va trebui sa nu
stea cu fata la grup. Soarecele trebuie sa fuga prin capcana. Când liderul striga “Capcana
pentru soareci”, capcana îsi va lasa bratele jos. Oricine va fi în interiorul capcanei în
momentul când bratele vor fi lasate jos va deveni o parte a capcanei. Ultimul soarece care
ramâne va câstiga. Când se ajunge în acest moment cele doua grupuri vor schimba
rolurile.
19) Criminalul care face cu ochiul
Criminalul trage cu ochiul la victime. Victimele asteapta 5 minute dupa care cad
la pamânt. Victima îsi va alege propriul mod de a cadea. Daca un jucator crede ca poate
identifica ucigasul el va arata spre acesta si va spune “Te acuz”. Daca el greseste amândoi
jucatorii sunt morti, adica ies din joc.
20) Caracatita
Jucatorii (pestii) sunt la un capat al coridorului, înauntrul unui spatiu delimitat.
Caracatita traieste în ocean, în spatiu delimitat. Caracatita spune pestilor ca pot sa
traverseze oceanul spunând “Pesti, pesti veniti sa înotati în ocean”. La acest semnal pestii
vor încerca sa traverseze oceanul în cealalta parte. Jucatorii care sunt atinsi de caracatita
se vor opri din miscare si vor deveni parte din caracatita, anume tentacule.
21) Cerbule!
În joc este vorba de o turma de cerbi în cautarea de mâncare, apa si adapost.
Jucatorii trebuie împartiti în doua grupuri fiecare aflându-se la un capat al terenului de
joaca, fiind orientati în directii opuse. Un grup va fi mediul înconjurator, iar celalalt va fi
cerbul. Mediul si cerbul vor alege unul din cele trei semne; APA (mâinile peste gura),
MÂNCARE (mâinile pe stomac) sau ADAPOSTUL (mâinile deasupra capului). La
semnalul de start, dat de lider, ambele grupuri se vor întoarce si vor face simbolul lor.
Cerbul va fugi spre mediul care are acelasi semn ca si el. Daca un cerb reuseste sa ia un
jucator-mediu ambii jucatori vor deveni cerbi. Daca cerbul nu va putea sa gaseasca
semnul apropiat lui, el va muri si va deveni parte a mediului. Fluctuatii ale numarului de
cerbi pot exista în functie de numarul rundelor jucate.
22) Sarmana pisicuta
Jucatorii sunt aranjati în cerc stând jos. Un jucator va fi “sarmana pisicuta” el
mergând la un alt jucator, mieunând si torcând. Persoana vizata va trebui sa mângâie
pisica pe cap si va trebui sa spuna “Sarmana, sarmana pisicuta”. Daca jucatorul râde el va
deveni noua pisicuta si va încerca sa-i faca si pe altii sa râda.
23) Portul si tribordul
Participantii se vor imagina fiind pe un vas. Capitanul va da ordine subalternilor
de pe vas. Subalternii vor raspunde facând urmatoarele actiuni:
Vine Capitanul -salut. 2. Pe loc repaus – mâinile la spate. 3. Toate mâinile pe punte –
pozitia îngenuncheat. 4. Loveste puntea – a sta întins pe jos. 5. Submarin – stând pe spate
cu un picior ridicat. 6. Port – se fuge în partea stânga. 7. Tribord – se va fugi în partea
dreapta.
Acestea sunt câteva exemple de miscari. Se pot adauga si altele. Este eliminat câte un
jucator dupa fiecare ordin dat de Capitan. Ultimii care se supun sunt dati afara.
24) Vulpea si iepurele
Cerinte: cozi, mâncare, strigate. Jucatorii vor fi împartiti în doua echipe. O echipa
sunt iepurii iar cealalta vulpile. Obiectivul jocului este ca iepurii sa traverseze câmpul de
joc, sa ia mâncarea si sa se întoarca înapoi la casa lor. Iepurii nu pot fi omorâti cât timp
sunt înghetati (nu se misca). Vulpile vor încerca sa ia coada iepurilor în timp ce acestia se
misca. Daca acest lucru se întâmpla, iepurele va muri. Ambelor echipe li se va da sansa
sa fie ambele animale.
25) Moristi
Toata lumea va forma un cerc în jurul a doi jucatori. Amândoi sunt legati la ochi
si li se dau moristi. Unul va încerca sa-l atinga pe celalalt. Cei doi vor intra în groapa
serpilor si jocul va începe. Pentru a-si da seama fiecare unde este celalalt, fiecare jucator
va putea face zgomot cu morisca pentru ca celalalt sa auda, acesta la rândul sau
raspunzând imediat cu morisca lui. Totusi cel care urmareste, nu are dreptul decât la 5
semnale cu morisca pentru a-si putea localiza prada. Celalalt jucator poate raspunde de
câte ori îndrazneste. Restul jucatorilor din cerc se misca în jur, schimbând marimea si
forma gropii serpilor. Odata ce o persoana a prins sarpele sau persoana a folosit cele 5
semnale din morisca, serpii vor schimba locurile.
26) Orbita si caderea
Orbita
Vor fi mai putine scaune decât numarul baietilor. Baiatul în plus este Soarele. Ceilalti vor
avea roluri de planete (Marte, Jupiter). Orbita soarelui în jurul scaunelor va chema nume
de planete. Planeta (baiatul) strigat se va ridica si se va misca (pe orbita) în jurul
scaunelor împreuna cu soarele. Când toate planetele vor fi pe orbita , liderul va striga
Explozia. Toata lumea va alerga spre un loc, scaun. Ultimul care ramâne va deveni noul
Soare.
Caderea
Jocul este acelasi ca cel de mai sus numai ca diferenta jucatorii sunt copaci (fiecare cu
propriul lui nume). Liderul este Vântul. Liderul va striga caderea. Acest lucru poate fi
folosit pentru a reîmprospata numele lucrurilor (roci, insecte, parti de cutite, etc.)
27) Salvarea de pe mare
În acest joc, participantii au de jucat roluri precise: un înotator legat la ochi, un
curajos salvator, doua geamanduri plutind pe mare, doua stânci ascunse sub nivelul marii,
si o meduza plutitoare. Restul jucatorilor vor forma doi linii (stânci abrupte ale marii).
Cele doua linii de jucatori vor sta fata-n fata, la o distanta de aproximativ 2 metri
si jumatate. Înotatorul va sta la capatul unui rând iar salvatorul la celalalt capat.
Obstacolele pot fi plasate oriunde între cele doua linii. Cele doua rânduri de jucatori vor
face un sunet asemanator cu cel al unei furtuni pe mare. Geamandurile se vor clatina,
misca, stâncile vor face sunetul asemanator cu izbitul valurilor, iar meduza va fi tacuta.
De pe tarm, salvatorul va da indicatii înotatorului pentru ca acestuia sa-i fie mai usoara
misiunea. Din cauza celorlalte zgomote, salvatorul va trebui sa fie foarte clar în
instructiunile pe care le va da, iar înotatorul va trebui sa asculte cu atentie. Daca
înotatorul va lovi unul dintre obstacole, va trebui sa se întoarca înapoi la punctul de start
si sa încerce din nou. Odata ce va reusi sa completeze cursa cu succes, amândoisalvatorul
si înotatorul- vor fi înlocuiti de alti si jocul se reia.
28) Unchiul Sam
Persoana care va fi jucatorul “special” va fi situat în mijlocul terenului de joaca,
ceilalti fiind asezati în linie de-o parte a terenului de joc. Obiectivul jocului este de a
traversa terenul fara a fi prins. Jucatorii de pe margine vor striga “Unchiule Sam,
unchiule Sam, putem sa traversam râul tau?”. Liderul va raspunde “Da, puteti, daca
purtati verde azi!”. Cei care sunt în verde vor încerca sa treaca de cealalta parte fara a fi
prinsi. Daca cineva va fi prins, respectivul va trebui sa ajute la prinderea celorlalti, când
se vor striga alte culori.
29) Vampirii
Pentru a începe, toata lumea va închide ochii (vampirii cutreiera doar noaptea). Se
poate avea încredere în observator care va avea grija ca nimeni sa nu se loveasca decât de
“carne vie”. Oricum, se poate avea încredere în observator, pentru ca el va feri de
consecinte, prin notificarea pe furis a unuia dintre jucatori despre cine este vampirul. Ca
si toata lumea, vampirii îsi vor tine ochii închisi, dar când se vor lovi de cineva, va fi o
diferenta. “Vampirul va musca, lasând sângele sa curga”. Daca cineva este victima unui
vampir, respectiva persoana va deveni si ea vampir. Când doi vampiri se vor lovi unul de
altul, ei se vor transforma înapoi în muritori.
30) Vikingii
Toti jucatorii stau în cerc. O persoana va începe prin a-si pune degetele deasupra
palariei ca si cum ar fi niste coarne. Vikingii vor pasa rolul de a fi viking, îndreptându-si
coarnele spre cineva. Daca se indica spre cineva, persoana respectiva va deveni viking (
cu coarne ), iar persoana din dreapta va începe sa “vâsleasca” spre dreapta, iar cea din
stânga va “vâsli” spre stânga. Ultimul din cei trei jucatori care va întârzia sa-si asume
rolul va iesi din joc. Restul jucatorilor, în tot timpul jocului, vor bate din picioare într-un
ritm constant.
31) Cât este ceasul domnule lup?
Jucatorii se vor alinia la capatul terenului în timp de domnul Lup va sta la celalalt
capat, cu spatele la jucatori. Jucatorii vor înainta întrebând “Cât este ceasul domnule
Lup?”. Lupul va raspunde o ora oarecare, iar jucatorii vor face un numar de pasi
echivalent cu ora pe care a spus-o lupul. Când Lupul va spune “Ora cinei”, toti jucatorii
vor alerga înapoi la linia de start fara a fi prinsi de Lup. Daca Lupul va prinde pe cineva,
respectiva persoana va deveni si ea Lup. Ultima persoana care reuseste sa nu fie prinsa,
va câstiga.
32) Tobosarul
Jucatorii stau în cerc. Liderul da indicatii tuturor sa-si aleaga un semn indian.
Exemple – Ploaia pe fata (mâinile asezate deasupra sprâncenelor, degetele fiind
încrucisate); Sageata si un arc (bratele în pozitia în care se simuleaza tragerea cu arcul);
Tobe (mâinile batând imaginar o toba); How! (bratul întins cu palma tinuta înainte);
Teepee (se formeaza cu bratele tinându-se degetele unite); Pene (doua degete tinute în
sus, în spatele capului); Înotatul (actiunea înotatului) etc… Un jucator începe prin a spune
ce reprezinta, facând o actiune în functie de ceea ce spune. De exemplu un jucator spune
“Eu sunt toba” si va preface ca bate la toba. De-a lungul cercului fiecare va spune ce
anume reprezinta. Dupa aceasta fiecare va începe sa bata palmele pe genunchi într-un
ritm constant. Liderul (în ritm): Care este numele jocului? Jucatorii: Tobosarul! Liderul:
Cum se joaca? Jucatorii: se bate la toba! Liderul va da propriul sau semnal dupa care va
urma semnalul altcuiva. Fiecare persoana care urmeaza va face actiunea proprie, cât si
actiunea celui care urmeaza.
33) Montarea
Pentru a fi în siguranta un jucator trebui sa se urce în spatele altui jucator. În acel
moment amândoi jucatorii, calaretul si calul vor fi în siguranta.
34) Fugi oaie, fugi!
Grupul este împartit în doua echipe. O echipa vor fi oile în timp ce cealalta vor fi
vulpile. Oile sunt echipa care se ascunde, iar vulpile vor fi vânatorii. Înainte ca jocul sa
înceapa vor fi desemnate granitele si baza. Oile vor alege un lider. Dupa aceasta întreaga
echipa a oilor va merge sa se ascunda. Ca si echipa oile vor trebui sa stea împreuna.
Vulpile nu au voie sa pândeasca în timp de oile se ascund. Liderul oilor va merge la
echipa vulpilor si le va spune ca oile sunt gata. Vulpile vor vâna oile, ele trebuind sa stea
împreuna (vulpile). Liderul oilor va sta cu vulpile, iar când vulpile nu sunt aproape de oi
sau de baza, liderul va striga: “Fugiti oi, fugiti!”. Obiectivul jocului este ca oile sa se
întoarca înapoi catre baza lor înainte ca vulpile sa faca acelasi lucru. Daca vor reusi acest
lucru, oile vor avea privilegiul de a fi tot oi în jocul urmator.
35) Traficul politiei mexicane
Se împarte grupul în echipe. Fiecarei echipe îi este dat acelasi numar de boabe de
fasole, în asa fel încât fiecare jucator sa aiba câte 2 – 3 boabe de fasole, în functie de
numarul jucatorilor dintr-o echipa. Jucatorii vor alerga în directii diferite, fiecare
pretinzând a fi fie masini, autobuze, cai, carute, masini de pompieri, etc. Jucatorii vor
striga cât pot de tare cuvinte spaniole! (Ole! Adios! Burrito! La Cucaracha!). Traficul în
orasul Mexic este foarte îngreunat si galagios. Un jucator va fi ofiterul care monitorizeaza
traficul. Când ofiterul de circulatie va ridica mâinile, tot traficul se va opri. Orice vehicul
care nu se va opri va trebui sa plateasca o taxa de un bob de fasole. La sfârsitul jocului,
echipele îsi vor numara boabele de fasole. Echipa cu cele mai multe boabe de fasole
ramase, va fi câstigatoare.
36) Domnul Urs
Va fi nevoie de cel putin trei oameni, de un loc pentru “casa” si de vizuina ursului.
Un jucator va fi Domnul Urs. El va încerca sa doarma în vizuina sa. Ceilalti jucatori se
vor strecura pâna la vizuina ursului si îi vor sopti: “Domnule Urs, esti treaz?”. Ursul va
pretinde ca nu îi aude. Dupa aceasta, jucatorii vor striga: “Esti treaz domnule Urs?”.
Acest lucru îl va face pe Urs foarte furios! Ursul îi va urmari pe jucatori si va încerca sa-i
prinda, înainte ca acestia sa ajunga “acasa”, care este un loc sigur. Toti cei care vor fi
atinsi de urs înainte sa ajunga “acasa” vor deveni puii ursului. Jucatorii atinsi se vor
întoarce cu ursul în vizuina. Când jucatorii care ramân, vin din nou sa-l trezeasca pe Urs,
puii acestuia îl vor ajuta sa-i prinda pe jucatori. Dupa ce toata lumea va fi prinsa, Ursul va
alege pe cineva sa-i ia locul.
37) Aventura în natura
Se vor folosi carti index cu diferite tipuri de mâncare scrise pe ele. Jucatorii sunt
aliniati într-un rând, dupa care fiecare jucator va primi un numar pâna la 5. Numerele
sunt atribuite prin numararea jucatorilor.
Mâncarea va fi maruntita peste terenul de joc. Fiecarui numar i se va spune ce
anume are voie sa manânce.
1 – poate mânca doar gânganii; 2 – poate mânca doar gânganii si râme; 3 – poate mânca
gânganii, râme si flori; 4 – poate mânca doar gânganii, râme, flori si animale mici; 5 –
poate mâna orice.
Dupa ce mâncarea va fi asezata pe pamânt, vor fi strigate aleatoriu numere, iar
jucatorii al caror nume este strigat vor trebui sa mearga sa-si gaseasca propria mâncare.
(Fiecare persoana va fi limitata la 3 carti). De îndata ce fiecare jucator va avea propriile
carti-mâncare, ei se vor aseza. De asemenea se vor schimba si numerele atribuite
jucatorilor, în asa fel încât fiecare jucator sa poata fi jucatorul “mofturos” care poate
mânca orice. Obiectivul jocului este de a arata cum animalele ajung pe cale de disparitie.
Jucatorii cu numarul 1 vor fi limitati în ceea ce vor putea mânca.
38) Legaturi mortale
Materiale: 30 de bucati de “mâncare”/jucator (1/3 o culoare ( spreiate cu
pesticide), 2/3 cu alta culoare (fara pesticide)) (“mâncarea” sugerata — tevi, patrate de
hârtie, fibre ), 1 geanta de hârtie / lacusta
Activitatea:
1. Se spune jucatorilor ca este vorba despre o activitate despre “lantul trofic”. Daca ei nu
sunt familiarizati cu termenul, acesta va fi explicat în detaliu.
2. Se împart jucatorii în 3 grupe: lacustele, soarecii de câmp si ulii. Exista câte 3 soareci
pentru fiecare uliu si câte 3 lacuste pentru fiecare soarece. Optional se pot marca
fiecare grup de animale (brate cu bandaje colorate diferite, fete colorate, etc.). Un
grup de 26 va avea 2 ulii, 6 soareci si 18 lacuste.
3. Fiecarei “lacuste” i se va da o punga mica de hârtie (stomacul lor).
4. Jucatorii stau cu ochii închisi sau nu privesc, moment în care este distribuita “hrana”
într-un spatiu deschis
5. Se dau jucatorilor instructiuni – lacustele vor vâna primele. Ulii si soarecii vor sta în
tacere de-o parte (ca niste buni pradatori!). Lacustele au 30 de secunde pentru a
colecta hrana în stomace. Lacustele se vor opri din cules hrana dupa exact 30 de
secunde.
6. Soarecii vor vâna lacustele, în timp ce ulii vor privi. În functie de marimea ariei de
vânat, soarecii vor vâna timp de 15-60 de secunde. Fiecare soarece va avea timp
destul pentru a prinde (a atinge) una sau mai multe lacuste. O “lacusta” prinsa va
trebui sa dea plasa sa cu mâncare, dupa care va trebui sa se aseze pe margine.
7. Ulii vor vâna soarecii în urmatoarea perioada de timp (15 – 60 de secunde, din nou
depinzând de marimea ariei de vânat). Soarecii vor vâna lacustele. Lacustele vor vâna
mâncarea. Soarecii si lacustele prinse îsi vor preda plasele cu mâncare, dupa care se
vor aseza pe margine. La sfârsitul acestei perioade, se vor aduna toti jucatorii cu
plasele de mâncare pe care le au, într-un cerc.
8. Jucatorii “mâncati” vor fi întrebati ce animal sunt ei si ce animal i-a mâncat. Dupa
aceasta, jucatorii “nemâncati” vor trebui sa sorteze si sa numere cele doua mâncari
colorate pe care le-au adunat. Vor fi numarate fiecare lacusta care a supravietuit si
cantitatea de mâncare adunata. Urmatoarea lista va fi cu numarul soarecilor care au
supravietuit si cantitatea de mâncare pe care au adunat-o. În final se va face o lista cu
ulii si cantitatea de mâncare pe care adunat-o.
9. Se vor spune jucatorilor ca exista pesticide în mediul înconjurator. Pesticidele au fost
folosite pentru a preveni distrugerea recoltelor de catre lacuste. Acest tip de pesticid
este acumulat în lantul trofic si ramâne în mediul înconjurator pentru timp îndelungat.
Se vor spune jucatorilor care anume mâncare colorata a fost spreiata cu pesticid.
Toate lacustele supravietuitoare (cele care nu au fost mâncate de soareci) devin acum
moarte daca au mâncat ceva care a fost spreiat cu pesticide. Orice soarece care are
mai mult de jumate din mâncare contaminata cu pesticide este considerat ca fiind
mort. Uliul cu cea mai multa mâncare contaminata cu pesticide nu va muri; totusi a
acumulat atât de multe pesticide în corp, încât în urmatorul sezon de reproductie
ouale vor fi atât de slabe încât foarte putini pui vor ecloza. Ceilalti ulii nu sunt vizibili
afectati în acest timp.
10. Jucatorii vor povesti despre experienta lor. Jucatorii vor povesti propriile observatii
despre cum functioneaza lantul trofic si cât de toxice sunt substantele care intra lantul
trofic, cu o varietate de rezultate.
39) Caprioara
Categoria: un spatiu foarte larg! (o sala de gimnastica)
Echipament: O foaie de hârtie si un stilou.
Numarul de participanti: 24 si chiar mai multi.
Vârsta: 7 – 16 ani
Se împart jucatorii în doua echipe egale. Echipele se aliniaza una în fata celeilalte la o
distanta de aproximativ 8,5 metri departare. O echipa sunt caprioarele, iar cealalta echipa
va fi mâncarea, apa sau adapostul. În fiecare runda caprioarele vor alege daca le va fi
foame, sete sau daca le este frig. Daca caprioarelor le este foame ele se vor tine de
stomac, daca le este sete ele îsi vor tine mâinile caus, iar daca au nevoie de o locuinta
atunci ele îsi vor tine mâinile deasupra capului.
Cealalta echipa va decide daca este mâncarea, apa sau adapostul si vor face si ei aceleasi
simboluri. Caprioarele se vor întoarce cu spatele catre ceilalti jucatori si se va numara
pâna la 3, dupa care se vor întoarce înapoi aratându-si simbolul care poate fi mâncarea,
apa sau adapostul. În acest timp cealalta echipa va decide si ea care anume semn sa-l
faca.
Dupa acesta caprioarele vor traversa spatiul de joc si vor prinde hrana, apa sau adapostul;
o singura caprioara pe jucator. Daca vor fi mai multe caprioare ca bazine, atunci unele
caprioare vor muri, trebuind sa stea de-o parte, pe partea cu “necesitatile”. Caprioarele
care obtin ceea ce au nevoie, se reproduc si vor lua noua caprioara cu ele în echipa lor.
Dupa fiecare runda, caprioarele sunt numarate si înregistrate.
Se joaca jocul de 10 ori pentru ca generatiile tinere de caprioare sa poata vedea cât sunt
de dependente de generatiile batrâne de caprioare.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s