Comunicare | Harta Mentala, Empatia si Ascultarea Empatica

Ce este?

Este o structură congnitivă prin intermediul căreia persoana realizează sortarea informaţiilor, conectarea acestora cu alte informaţii din categorii similare, etc.

Când folosim hărţile mentale ?

În orice proces de comunicare în care suntem implicaţi.

Exista un tipar al hărţilor mentale ?

Tiparele mentale sunt diferite de la persoana la persoana şi de asemenea sunt diferite pentru aceeaşi persoană în diferite momente (ele se schimbă, se adaptează în funcţie de necesităţile mentale actuale).

Ce legătură are harta mentala cu comunicarea?

Comunicarea eficientă presupune împărtăşirea aceluiaşi sens al mesajului, deci potrivirea celor doua hărţi mentale (ale emiţătorului şi receptorului) astfel încât să rezulte acelaşi sens.

­

Empatia

Empatia este una din condiţiile necesare şi suficiente care facilitează comunicarea. Empatia presupune acceptarea necondiţionată a ideilor, sentimentelor, credinţelor celuilalt, chiar dacă acestea sunt diferite de propriile modele de referinţă, de modul subiectiv de a privi respectivele informaţii.

Empatia presupune a te pune în postura celuilalt, fără însă a pierde contactul cu propria persoana.

Empatia presupune “rezonanta” cu celalalt

Răspunsuri non empatice

Răspunsuri empatice
Te simţi… Poate că…
Din punctul tău de vedere… Mă întreb dacă…
După tine… Nu ştiu daca am înţeles bine dar …
Daca aş fi în locul tău… Nu sunt sigur ca am înţeles bine dar…
Ţie ţi se pare că … Corectează-mă te rog daca greşesc dar…
Gândeşti că… E posibil ca…
Crezi ca… Poate ca tu gândeşti că…
Îmi pui că… Am impresia că vrei să spui că…

 

Ascultarea Activă  (empatică)

 

  • Receptorul este pregătit să asculte-acest lucru se poate transmite atât verbal (am la dispoziţie un sfert de ora numai pentru dumneavoastră, vă ascult) sau nonverbal (adoptarea unei posturi corespunzătoare, deschise; centrarea atenţiei pe celalalt, etc).
  • Receptorul menţine contactul vizual cu interlocutorul, încuviinţează, manifestă interes, confirma prin mişcări ale capului faptul că a înţeles mesajul, menţine o poziţie deschisă, transmite interlocutorului expresii ale empatiei (un zâmbet pentru a confirma înţelegerea, un sunet aprobator)
  • Receptorul pune întrebări pentru a-şi confirma înţelegerea corectă a mesajului dar nu întrerupe interlocutorul decât atunci când acest lucru este posibil (nu îl face pe interlocutor să îşi piardă ideile, nu întrerupe brusc comunicarea); parafrazează ceea ce spune interlocutorul
  • Receptorul luptă pentru a evita distragerile şi rezumă mental din timp în timp receptorul se centrează pe conţinut; cântăreşte faptele evidente; nu judecă, nu evaluează până nu înţelege în totalitate ascultă modulaţiile vorbitorului, tonalitatea vocii, este atent la ritmul respiraţiei acestuia şi încearcă să se adapteze la ele.

 

Erori in ascultarea activa

a.    Exagerarea Chiar îl urăşti pe seful tău

b.   Redimensionarea Hai că nu e aşa de rău precum pare

c.    Adăugarea Uneori iţi vine sa ii spui cate una

d.   Omisiunea te-ai sculat tu cu fata la cearceaf astăzi

e.    Anticiparea probabil că iţi doreşti că seful tău să fie dat afară

f.     Ramanearea in urma ieri spuneai că          ”

g.    Analizarea –                  eşti stresat pentru că crezi că seful tău

h.  Repetarea de tip “papagal” repetarea cuvânt cu cuvânt a informaţiilor

One thought on “Comunicare | Harta Mentala, Empatia si Ascultarea Empatica

  1. Buna Bogdan,
    Mi-as fi dorit ca acest articol sa fie putin mai detaliat, parca informatia este doar pe jumatate.

    Bafta in continuare.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s