Comunicare | Componentele Comunicarii non-verbale

Mimica-privirea: deschisă sau evitantă, fixă sau mobilă; zâmbetul sau grimasele; mişcarea sprâncenelor, etc. Contactul vizual este foarte important în comunicare: s-a demonstrat că nu putem menţine contactul vizual cu o persoană necunoscută mai mult de 0.7 s (media este de 0.4 s). De asemenea s-a demonstrat că într-o conversaţie aproximativ 50-60% din timp comunicarea este susţinuta de contact vizuale intre cei 2 (sau mai mulţi) parteneri.

Gestica – mişcarea mâinilor, bătutul din picior, privitul repetat la ceas, aranjarea ritmică a părului etc. Gesturile pot fi: obişnuite (ex: ridicarea degetelor de către elevi când vor să răspundă, ridicarea mâinii când vrei să opreşti un taxi, gestul de “la revedere”, etc); gesturi simbolice (ex: gesturile folosite în interiorul unor grupuri şi a căror semnificaţie este cunoscută numai de acestea).

Postură -poziţia corpului: poziţie relaxată, deschisă, ocupând tot spaţiul în care stăm- încredere în propria persoană; utilizarea numai a unui colt de scaun, mâinile strânse la piept şi cu picioarele încrucişate – închidere, teamă, neîncredere în propria persoană;

Atitudinea – relaxată, gravă, serioasă, închisă, respingătoare, deschisă, ezitantă etc

Vestimentaţia – culorile, accesoriile, modelul hainelor, lungimea sunt toţi atâţia indicatori ai sistemelor personale de valori: stil extravagant, clasic sau sport.

Bariere în comunicare în timpul transmiterii informaţiilor

Abordarea din partea emiţătorului Reacţii posibile ale receptorului
1. Dirijează, dă ordine

“Faci cum spun eu că aşa e bine”

Rezistenţa, combatere
2. Ameninţare

“Dacă te mai aud că te mai plângi vreodată ……..”

Resentimente, furie, sentimente negative
3. Predică, face morală

“Ce crezi că la muncă totul e frumos?”;

”Învaţă să ai răbdare”

Închidere, sentimente negative,
contra-moralism (combatere).
4. Consiliază, oferă soluţii

“Fă aşa cum spun eu ca aşa e cel mai bine”

Intensificarea dependentei, rezistenţă.
5. Judecă, critică, condamnă

“Nu faci nimic bine”; “Tu eşti de vina ca….”

Scăderea stimei de sine, combatere
6. Elogiază, secondează

“Te-ai descurcat minunat, esti cel maI bun, ca

întotdeauna….”

Reacţie de apărare – fie ca mesajul este ca o supra-
valorizare (deci data viitoare emiţătorul aşteaptă mai mult),
fie că  tentativa de manipulare.
7. Încearcă să convingă

“Aici ai gresit, uite, daca…. “

Sentimente de inferioritate, inadecvare.
8. Ridiculizează, ia în ras ascultătorul

“Atâta efort pentru un lucru atât de uşor”,
“Te-ai gândit mult pana ai făcut lucrul asta?”

Scăderea stimei de sine, combatere.
9. Analizează, diagnostichează

“Problema ta este ca………”, “eşti obosit –  vina e……’

Frustrare, frică de a nu fi înţeles
10. Asigură, consolează

“Nu iţi face griji, mâine nici nu iţi vei mai aminti

Sentimentul ca nu a fost înteles, ostilitate
11. Interoghează

“De ce…? Ce…? Cum. …?”

Răspunsuri false, omisiuni, reacţii de

apărare.

12. Schimbarea subiectului, sarcasm, închidere.

“Hai sa discutam de lucruri mai plăcute/mai interesante”;

Sentimentul ca argumentele lui nu au fost înţelese, au fost considerate irelevante, puerile, inexistente. frustrare, retragere.



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s